Această majorare vine după alte creșteri stabilite de ANRE pentru tarifele de distribuție a gazelor: 11% în 2022 și 52,2% în 2023. Astfel, în trei ani, tariful de distribuție pentru acest operator s-a dublat. Creșterea tarifelor se datorează în special „gratuităților” introduse în 2020 prin Legea 155/2020, care a modificat vechea lege a energiei electrice și gazelor.
Românii nu au învățat în cei 34 de ani de la Revoluție că atunci când politicienii promit ceva gratuit, sfârșesc prin a plăti mult mai mult decât ar fi făcut-o dacă nu ar fi existat această „gratuitate”.
O analiză realizată în octombrie 2020 de Asociația Energia Inteligentă privind politicile de creștere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidențial arăta că racordarea gratuită la rețeaua de distribuție a gazelor naturale prezintă o serie de dezavantaje și chiar riscuri. Analiza sublinia că prin această lege se vor socializa costurile cu racordarea noilor consumatori la rețeaua de gaze naturale prin tariful de distribuție, se va încălca principiul eficienței economice stipulat în Legea 123/2012, se vor genera premise pentru creșterea bazinului de clienți vulnerabili și se vor crea costuri suplimentare pentru clientul final, reflectate în factura energetică.
Există o premisă falsă că racordarea la rețeaua de distribuție a gazelor naturale este gratuită, deoarece costurile asociate acestui proces vor fi disipate în factura tuturor clienților din rețeaua de distribuție respectivă, prin majorarea tarifului de distribuție al gazelor naturale. În plus, mulți clienți casnici, atrași de „mirajul” racordării gratuite, ar putea solicita acest serviciu, dar racordarea cu titlu gratuit nu implică și obligația de a consuma gaze. Această situație va genera costuri adiționale pentru clientul final, deoarece rentabilitatea unei rețele de distribuție scade invers proporțional cu volumele care nu sunt vehiculate prin conductele sale.
Un alt efect negativ al racordării gratuite la rețeaua de gaze poate fi creșterea numărului consumatorilor vulnerabili. Calitatea de consumator vulnerabil presupune, a priori, faptul că beneficiarul deja dispune de o formă de alimentare cu energie, dar nu poate, din considerente financiare, să suporte costurile facturii energetice. Un proces intensiv de racordare cu titlu gratuit nu vine în sprijinul clienților vulnerabili, ci dimpotrivă, creează premisele majorării acestei categorii de clienți la nivel național, prin majorarea tarifului de distribuție al gazelor naturale.
Tratamentul discriminatoriu între consumatorii casnici deja racordați la sistemul de distribuție al gazelor naturale și cei care doresc să se racordeze gratuit poate fi o altă problemă a racordării noilor consumatori. De exemplu, o conductă de distribuție realizată integral pe banii unui consumator, anterior intrării în vigoare a prevederilor noului ordin ANRE, va fi utilizată gratuit de un nou consumator. Vechiul consumator se va regăsi în ipostaza de a achita parțial (prin tarif) și costurile de racordare utilizate de noii clienți.
Prima tendință ar fi să dăm vina pe operatorii de distribuție, însă aceștia nu au făcut decât să aplice legile și reglementările elaborate de instituțiile statului, care au determinat ca anumite costuri făcute pentru unii consumatori să fie plătite de alții.
Asociația Energia Inteligentă avertiza încă de acum trei ani că „racordarea gratuită” nu este destinată „bieților oameni din mediul rural, care se încălzesc cu lemne, așa cum se vehiculează, ci este un proiect pentru „băieții deștepți” care au construit haotic în zona periurbană sau pentru firmele de casă care urmează să încaseze bani pe proiectarea și execuția rețelelor de gaze din Programul Anghel Saligny.”
Recomandările Asociației Energia Inteligentă pentru guvernanți în 2020, desprinse din analiza realizată în octombrie 2020, erau:
1. O strategie intensivă de racordare a sectorului rezidențial ar trebui pusă în aplicare doar în zonele în care nu există alternativă energetică dovedită ca fiind rentabilă din punct de vedere economic. Astfel, nu s-ar fi ajuns la construirea a mii de kilometri de conducte care stau goale sau aproape goale, dar care generează costuri suportate de toți consumatorii României prin majorarea tarifelor.
2. Valorificarea superioară a gazelor naturale prin corelarea politicii curente de dezvoltare a rețelei de transport și distribuție cu o strategie de relansare a industriei care utilizează acest tip de resursă ca materie primă (în special industria chimică și petrochimică). Aceasta ar fi evitat dependența masivă de importurile de îngrășăminte și alte produse specifice, creând valoare adăugată și reducând presiunea asupra creșterii taxelor și impozitelor.
3. Dezvoltarea unor capacități de producție a energiei electrice pe bază de gaze naturale, în regim de cogenerare și trigenerare, ar fi permis evitarea situațiilor la limită prin care trece sistemul electroenergetic în această vară și în anii următori.
Ca și în alte cazuri, analizele realizate de Asociația Energia Inteligentă s-au dovedit a fi corecte, iar dacă s-ar fi ținut cont de recomandările lor, situația ar fi fost diferită pentru populație. Din păcate, acest adevăr nu-i va ajuta pe cei care acum trebuie să găsească resurse financiare suplimentare pentru a-și achita facturile mărite.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.