"Vorbim de peste 2 miliarde de lei, bani plătiți în ultimii 9 ani", explică cei de la FACIAS în comunicatul de presă.
"Modul în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a gestionat proiectele majore de infrastructură rutieră în ultimul deceniu a dus la un adevărat dezastru financiar pentru România.
FACIAS a solicitat CNAIR o listă a cererilor de despăgubire și a sumelor plătite sau executate în perioada 2015 - 2024 ca urmare a proceselor deschise la curțile de arbitraj de către societățile care au realizat lucrări de drumuri și poduri. Așa a aflat suma dezastrului: peste 2 miliarde de lei", transmite FACIAS printr-un comunicat de presă.
Exemple concrete de procese pierdute
"1. În 2020, Tribunalul de Arbitraj de la Paris a stabilit că CNAIR trebuie să plătească firmei Salini puțin peste 48 de milioane de euro (232 de milioane de lei) daune și alte circa 3 milioane de euro (15 milioane de lei) cheltuieli de judecată, după rezilierea contractului privind lotul 2 - de 29 de kilometri, între localitățile Traian Vuia și Margina - din autostrada Lugoj - Deva. Problemele au apărut la finalul anului 2013, după ce Agenția de Mediu a stabilit că pe secțiunea Margina (județul Timiș) - Holdea (județul Hunedoara) - cu lungime totală de 9 kilometri - trebuie făcute tuneluri duble pe aproximativ 2 kilometri, pentru protejarea faunei, mai exact a urșilor. Contractul fusese însă scos la licitație fără includerea unei astfel de soluții, care creștea prețul cu alte aproximativ 800 de milioane de lei.
2. Compania italiană Astaldi a câștigat la Curtea de Arbitraj de la Paris despăgubiri de alte peste 10 milioane de euro (52 milioane de lei) în urma contractului de reabilitare la Drumul Național Arad - Oradea, începute în 2009, dar care în 2021 încă nu erau gata. Constructorul a acuzat CNAIR că nu a reușit să efectueze exproprierile și astfel a fost împiedicat să poată desfășura lucrări.
3. Austriecii de la PORR au câștigat la rândul lor daune de peste 40 de milioane de euro la Curtea de Arbitraj a Camerei de Comerț a României, pentru contractul de la lotul 4 al autostrăzii Sebeș-Turda, întrucât Compania de Autostrăzi, la fel ca în cazul DN Arad-Oradea, nu a făcut la timp exproprierile. (...)
FACIAS solicită Ministerului Transporturilor și Guvernului României să găsească vinovații și să îi tragă la răspundere", se arată în comunicatul FACIAS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.