Explozie preţuri energie. Chisăliţă (AEI): Statul este pus într-o situație disperată. Efectele lipsei măsurilor

DCBusiness Team |
Data publicării:
Factura. Foto: Pexels.com
Factura. Foto: Pexels.com

Scăderea prețului gazelor și a energiei trebuie să fie scopul soluțiilor propuse pe piața de energie, subliniază Dumitru Chisăliţă, preşedinte Asociaţia Energia Inteligentă.

Există multe discuții privind schema de compensare a prețului la gaze naturale și se dorește o intervenție, pentru a strânge bani din piață. Criza din energie nu trebuie să permită obținerea de profituri uriașe pentru unii jucători, dar măsurile luate trebuie să aibă ca și scop reducerea prețurilor și nu doar colectarea de bani la buget.

Asociația Energia Inteligentă a propus încă din 9 august 2021, un plan de măsuri prin care să se limiteze creșterea prețului la gaze (creșterea prețurilor fiind esența crizei). Lipsa acestor tipuri de măsuri, cum au fost cele propuse de AEI, au favorizat sau chiar determinat creșteri ale preţului la gaze.

Concret dacă se aplicau aceste măsuri, încă din august 2021:

- separarea activității de trading de cea de furnizare gaze, derulată de aceași firmă, se putea urmării circuitul gazelor și să se evite ca gazele achiziționate pentru portofoliul propriu de clienți să fie folosite speculativ în piață,

- obligația ca fiecare factură să conțină în mod explicit marja comercială pe care o practică fiecare vânzător, ar fi existat un proces transparent de a vedea cine practică marje/profituri mari,

- reglementarea marjei comerciale, nu întâlneam cazul ca un furnizor de gaze pe o piață reglementată (!!!) (pe deasupra un furnizor cu capital 100% de stat), să poată să-și crească profitul de la 8,46 lei/MWh la 2400 lei/MWh de la o lună la alta, o creștere de 282 de ori!!! (conform datelor publicate de furnizor pe pagina proprie),

- impunerea unui model de impozitare progresist al profiturilor furnizorilor, dar cu scopul unic de a reduce nivelul prețului și nu doar de a colecta bani la bugetul de stat, am fi văzut prețuri mult mai mici astăzi pe piață, dacă se aplicau celelalte măsuri propuse în piață am fi avut prețuri mai mici decât cele care sunt astăzi în piață, companii care nu își opreau activitatea etc.

Analizând prețurile estimate la sfârșitul anului 2021 și cantitățile preconizate a se consuma în anul 2022, putem estima că statul și a bugetat colectarea din TVA, acciză, redevențe, dividende, impozit pe dividende, impozit pe profit etc. cca 43 mld lei. Luând în considerare aceleași estimări de la începutul anului 2022 (cantități și prețuri), schemele de plafonare/compensare ar fi necesitat cca 17 mld lei / anul 2022, bani de la bugetul de stat pentru plata diferențelor între prețul plafonat al gazelor și prețul plătit de furnizor.

Prețul gazelor marfă tranzacționate pe piețe a crescut de la prețul mediu ponderat de 347 lei/MWh în ianuarie 2022 (conform raportul pieței de gaze al ANRE, publicat pe pagina ANRE) la cca. 461 lei/MWh (preț mediu ponderat estimat de AEI) în luna august 2022 (o creștere de cca. 32%). În aceeași perioadă prețul mediu la consumatorul final, estimat de AEI, a crescut (în lipsa intervenției instituțiilor) de la cca. 485 lei/MWh la 1270 lei/MWh (o creștere de 161%).

Astfel, statul este pus în situația disperată de a achita pentru schema de plafonare (estimare AEI) o sumă de cca. 39 mld lei pentru anul 2022 (de 2,3 ori mai mare decât suma estimată în primăvară).  În același timp luând prețurile estimate și cantitățile preconizate a se consuma în anul 2022, putem estima că statul a colectat și urmează să colecteze la buget în anul 2022 din TVA, acciză, redevențe, dividende, impozit pe dividende, impozit pe profit etc., cca 86 mld lei, respectiv cu cca. 43 mld lei mai mult decât și-a bugetat.

Astfel, conform calculelor estimative realizate de AEI, câștigurile urmare a creșterii prețului la gaze sunt suficiente pentru a acoperii schema de compensare.

Ministerul Finanţelor a alocat mai puțini bani Minsterului Energiei, lucru care poate să constituie un motiv de justificarea pentru supraimpozitarea furnizorilor (alții decât producătorii), dar nu este o justificare pentru creșterea facturilor la consumatorii non casnici de energie electrică, transmite Dumitru Chisăliţă într-o analiză transmisă pe adresa redacţiei.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9767
Diferența 0.0008
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.7456
Diferența -0.0286
Zi precendentă 4.7742
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9767 RON
USD flag1 USD = 4.7456 RON
GBP flag1 GBP = 5.9683 RON
CHF flag1 CHF = 5.3349 RON
AUD flag1 AUD = 3.0901 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3995 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4295 RON
SEK flag1 SEK = 0.4320 RON
XAU flag1 XAU = 407.8725 RON
Monede Crypto
1 BTC = 448677.64RON
1 ETH = 16332.93RON
1 LTC = 449.17RON
1 XRP = 6.85RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.81%
6 luni: 5.87%
12 luni: 5.92%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET16982.34-0.89%
BET-BK3124.99-1.67%
BET-EF917.82-0.63%
BET-FI59910.56-1.17%
BET-NG1208.60-0.38%
BET-TR37450.97-0.89%
BET-TRN36402.16-0.89%
BET-XT1457.41-0.99%
BET-XT-TR3159.46-0.99%
BET-XT-TRN3077.50-0.99%
BETAeRO904.85-0.66%
BETPlus2512.74-0.91%
RTL37736.81-0.83%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel