Asigurătorii percep până la 10% din valoarea corpului unei nave - practic valoarea navei ca activ - pentru ceea ce se numește primă suplimentară pentru risc de război, potrivit a patru persoane implicate pe piață. Unii cotizează pur și simplu pentru a acoperi prețuri despre care știu că vor fi refuzate. Înainte de război, costurile erau aproape zero.
Înseamnă că asigurarea depășește acum, probabil, costul de închiriere a navei în sine. Un petrolier de 50 de milioane de dolari, cu o vechime de cinci ani, care transportă o încărcătură rusească standard de 1 milion de barili, ar avea nevoie de 5 milioane de dolari doar pentru primele de asigurare - aproximativ 1,5 milioane de dolari peste costul de închiriere a transportatorului.
Principala preocupare a asigurătorilor este avarierea navelor, fie în urma unor atacuri cu rachete sau prin coliziunea cu posibile mine. Când a izbucnit războiul, cel puțin cinci nave au fost aruncate în aer. O lună mai târziu, o mină a fost descoperită în jurul strâmtorii Bosfor din Turcia, un coridor maritim vital pentru orice portavion care intră sau iese din Marea Neagră.
Ușa din dos prin care petrolul rusesc curge spre Europa
Taxele ar fi suportate în mod normal de companiile care închiriază navele, nu de proprietarii acestora. Marea Neagră este în mod normal un centru pentru exporturile de recolte, petrol, combustibili și materii prime, dar a fost perturbată de invazia Rusiei în Ucraina. Unul dintre asigurători a declarat că prețurile actuale sunt, în esență, nesustenabile pentru clienți.
Majorarea primelor de asigurare reprezintă doar o altă cheltuială pentru orice companie care dorește să expedieze ceva către sau din porturile din regiune. Costul de închiriere a navelor este și el extrem de ridicat.
Închirierea unui petrolier pentru ar transporta o încărcătură de un milion de barili în Italia din portul rusesc Novorossisk din Marea Neagră costă aproximativ 3,5 milioane de dolari, comparativ cu mai puțin de 700.000 de dolari la începutul acestui an, potrivit datelor din industrie compilate de Bloomberg.
Pe lângă amenințarea de avariere a navelor, există și alte riscuri. Atât marina rusă, cât și cea ucraineană ar putea confisca navele pentru utilizări legate de securitatea națională. În cazul în care transportatorii ar fi reținuți timp de cel puțin șase luni - ori chiar un an - din motive politice, acest lucru ar duce la declararea unei nave drept pierdere totală, ceea ce ar permite proprietarului său să recupereze întreaga valoare a corpului navei, spun reprezentanții companiilor de asigurări.
Pe măsură ce războiul continuă, Comitetul mixt de război al Asociației Lloyd's Market a adăugat apele Rusiei pe lista celor mai riscante zone. Acest lucru va însemna probabil că asigurătorii vor percepe prime suplimentare pentru mai multe porturi rusești în săptămânile următoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.