Aveți șansa de a înlătura noțiunea de blestem al loteriei, care este blamată ori de câte ori un mare câștigător sfârșește divorțat, deprimat, în sărăcie sau mort. Jurnaliștilor le place să explice că blestemul nu este o simplă legendă - inutilitatea câștigării premiului cel mare a fost demonstrată de oameni de știință adevărați, cu locuri de muncă la universități acreditate.
Dovezile provin dintr-o lucrare influentă din 1978, care raporta faptul că cei care câștigă la loto nu erau mai fericiți decât vecinii lor sau mai optimiști cu privire la viitor. De fapt, ei nu erau mai optimiști cu privire la fericirea lor viitoare decât un grup de persoane care au avut accidente care i-au lăsat paralizați.
Acesta a fost unul dintre primele studii care au testat teoria conform căreia suntem cu toții blocați pe o "bandă de alergare hedonică", un termen inventat de autorul principal al lucrării, Philip Brickman, pentru ideea că evenimentele bune sau rele nu ne afectează permanent nivelul de fericire (o bandă de alergat hedonică este tendința unei persoane de a rămâne la un nivel de fericire relativ stabil n.r.). Teoria rămâne populară în rândul multor psihologi, iar studiul privind loteria este încă una dintre principalele dovezi în sprijinul acesteia.
Dar studiul a implicat doar 22 de câștigători ai loteriei și nu a dezvăluit dacă fericirea lor s-a schimbat. Le-a măsurat sentimentele la un moment dat, de obicei la un an după ce au câștigat premiul cel mare, și i-a comparat în acel moment cu vecinii aleși la întâmplare. Dr. Brickman și coautorii lucrării au remarcat limitările și au îndemnat la o cercetare mai riguroasă care să urmărească sentimentele câștigătorilor de-a lungul timpului.
A fost nevoie de câteva decenii, dar această cercetare a fost în sfârșit realizată. Constatările sunt vești bune pentru cei care au câștigat premiul cel mare - și pentru noi, ceilalți, care vrem să ne dăm jos de pe acea bandă rulantă hedonică.
Sentimentele a sute de câștigători la loto au fost urmărite în două studii separate, ambele bazate pe un sondaj național britanic al adulților care au fost intervievați anual pe larg cu privire la stările lor de spirit și la evenimentele din viața lor.
Unul dintre studii, realizat de Bénédicte Apouey și Andrew E. Clark de la Paris School of Economics, a constatat că oamenii au avut tendința de a bea și de a fuma ceva mai mult după ce au câștigat premiul, dar că starea lor generală de sănătate fizică a rămas aceeași. Nivelurile de stres au scăzut pe parcursul a doi ani, în timp ce sentimentele lor pozitive au crescut, astfel încât bunăstarea lor psihologică generală a fost semnificativ mai mare la doi ani după câștigarea premiului decât fusese înainte.
Celălalt studiu, realizat de Jonathan Gardner și Andrew J. Oswald de la Universitatea Warwick din Anglia, a constatat că bunăstarea psihologică a câștigătorilor a scăzut ușor în anul în care au câștigat premiul, dar a crescut în următorii doi ani. Câștigătorii au sfârșit prin a se simți mult mai bine din punct de vedere psihologic și, de asemenea, mai bine decât populația generală și decât un eșantion de jucători de loterie care nu câștigaseră un premiu important.
Blestemul loteriei a fost dezmințit și mai mult în cadrul unui sondaj realizat de Anna Hedenus, sociolog la Universitatea din Göteborg, pe un eșantion de peste 400 de câștigători suedezi ai loteriei. Aceasta a constatat că majoritatea câștigătorilor s-au abținut de la cheltuieli excesive, preferând să economisească sau să investească banii din premiu și că majoritatea au declarat că sunt foarte mulțumiți.
"Povestea câștigătorului nefericit și risipitor funcționează în primul rând ca o poveste de avertizare", spune Dr. Hedenus. "Dar aceasta nu este reacția obișnuită la câștigul neașteptat de la loto".
Totuși, este nevoie de puțin timp pentru a te adapta. Dr. Oswald, un economist comportamental, observă că stresul inițial raportat de câștigătorii britanici din studiul său se potrivește cu alte dovezi.
"Niciun cercetător nu a constatat vreodată că oamenii sunt mai fericiți în primul an după ce au câștigat la loterie", spune el. "Propria mea bănuială este că trebuie să se convingă singuri că au meritat. De asemenea, s-ar putea ca în primul an să trebuiască să se descurce cu vecinii și rudele, chiar dacă numai în mod subconștient, și că acesta este un alt motiv pentru care căutarea fericirii imediate este zădărnicită."
Aceste probleme de adaptare ar putea foarte bine să dureze mai mult timp pentru câștigătorii sumelor cu adevărat mari la loteriile americane. Jackpoturile maxime din studiile europene au fost echivalentul a aproximativ 250.000 de dolari în Marea Britanie și 1 milion de dolari în Suedia - nimic în comparație cu sutele de milioane de dolari acordate la loteriile Powerball și Mega Millions.
"Câștigătorii marilor jackpoturi spun că toți cei pe care i-au întâlnit vreodată apar din senin și le cer bani, în special familiile lor", spune Michael I. Norton, psiholog social la Harvard Business School. În cartea "Happy Money: The Science of Smarter Spending", Dr. Norton, coautor, relatează că a da bani este una dintre cele mai sigure modalități de a-ți crește fericirea, dar nu vede prea multă bucurie în faptul că un câștigător de jackpot este hărțuit tot restul vieții de oameni care caută pomană.
"Problema cu un mare câștig la loterie", mai spune Dr. Norton, "este că adaugă în viața ta un grup de oameni cu care nu vrei să intri în contact și îți întrerupe relațiile cu cei cu care vrei să intri în contact".
Asta sună ca un blestem, dar Dr. Norton emite ipoteza că există un antidot: ”Păstrați secretul jackpot-ului. Nu spuneți nimănui în afară de soțul/soția dumneavoastră; nu faceți achiziții sau cadouri extravagante la început, dar creșteți încet cheltuielile și donațiile, astfel încât nimeni să nu vă suspecteze noua bogăție câștigată”.
Dr. Oswald, cercetătorul britanic, susține anonimatul ca fiind o strategie bună pe termen lung, dar bănuiește că la început vor exista totuși probleme.
"Dacă aș câștiga la loto, aș păstra acest lucru pentru mine", spune el. "Dar cercetările mele în acest domeniu mă fac să cred că nici atunci nu aș fi imediat mai fericit. Mai ales dacă oamenii câștigă mult, socotesc că în miez de noapte nu se pot scutura, în adâncul minții, de sentimentul sâcâitor că nu merită banii. Poți păstra anonimatul câștigului pentru toată lumea, cu excepția ta."
Anul trecut, un premiu Powerball de 400 de milioane de dolari a fost încasat în mod anonim în Carolina de Sud, care nu impune dezvăluirea publică a câștigătorului. Cele mai multe alte state o fac, dar doar pentru că loteriile tânjesc după publicitate nu înseamnă că trebuie să o oferiți. Robert Pagliarini, un consilier financiar din California specializat în clienți cu "averi subite", spune că este adesea posibil să vă păstrați identitatea secretă (lucru pe care îl recomandă) prin înființarea unui trust sau a unei companii care să primească banii din premiu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.