De mai bine de două luni l-am rugat să-mi dea un interviu. Fără succes. De fiecare dată, același răspuns: ”De ce? Mă simt bine și fără să-mi văd numele în presă. Nu vreau reclamă, pentru că nu-mi trebuie”. Așa că am ajuns la un compromis: scriu, dar fără nume.
Persoana la care mă refer este patronul unui mic magazin alimentar situat pe o stradă din cartierul Colentina, nu departe de de Bulevardul Lacul Tei. Am aflat de existența lui de la vecini: ”Du-te la magazinuț, precis găsești ce vrei. Au de toate acolo. Nu o să regreți. Niște oameni minunați, de-ar fi toți așa ca ei, ce bine ar fi”. Și m-am dus. Inițial, ”magazinuțul” ocupa un spațiu mic, evident neîncăpător pentru toată marfa. Dar patronul și soția lui - doi tineri până în 40 de ani reușiseră să amenajeze astfel încăperea încât totul era la vedere: carnea în trei vitrine frigorifice, lactatele în frigidere, iar restul - de la ulei, zahar și biscuiți, la paste și mirodenii - stăteau cuminți pe rafturile montate pe pereți.
Nu ezitați! Mai avem
În timpul pandemiei, mereu era coadă la ușa magazinului, unde nu intra decât o persoană. La intrare erau măști și dezinfectant. ”Sper binele tuturor, nu ezitați să le folosiți. Mai avem”, scria pe măsuța unde se aflau respectivele obiective. Cei care refuzau erau invitați politicos să iasă afară. Acum vreo trei luni, magazinul s-a mutat în spațiul eliberat de filiala unei bănci. Patronul a lucrat cot la cot cu muncitorii angajați să-i dea o mână de ajutor.
”Alții închid sau regretă să s-au apucat de comerț și voi vă extindeți?”, l-am întrebat pe patron. ”Trebuie să știi să faci afaceri, să iubești ceea ce faci și să nu râvnești la câștig imediat. De ce să nu mă extind dacă știu că va fi bine”, mi-a răspuns el. Și, într-adevăr, le merge bine. Poate și pentru că el și soția lui, aflată mereu în spatele tejghelei alături de o verișoară și de alte două angajate, au știut să creeze o atmosferă de familie. Își cunosc aproape toți clienții, le-au învățat preferințele, le-au aflat poveștile de viață.
Oameni de încredere
”Ah, ce bine că ați venit. Am ceva special pentru dumneavoastră. Știu că vă place”. Sunt vorbe pe care le auzi nu o dată la câteva zile, ci de mai multe ori pe zi. ”Faceți față cheltuielilor, acum că totul s-a scumpit”, l-am întrebat cu câteva săptămâni în urmă pe patron, când prețurile începuseră să crească. ”De ce să nu fac față? Este ceva mai greu, e adevărat, dar ne descurcăm”, mi-a răspuns el zâmbind și așezând cu grijă cumpărăturile în sacoșă. ”De unde ne procurăm marfa? Avem furnizorii noștri, nu firme mari, mici producători, dar oameni de mare încredere. Nu luăm niciodată mai mult decât este necesar. De ce să zacă produsele în congelatoare când pot oricând să mă duc să iau altele proaspete. Îi sun, le spun ce am nevoie, mă urc la volan și gata. Pe unii îi cunoaștem de mult, pe alții nu, dar s-au ridicat la nivelul așteptărilor. Oameni pricepuți în ceea ce fac, corecți și cinstiți. Nu s-a întâmplat niciodată să-mi dea marfă de prostă calitate. Niciodată”, a insistat patronul.
Citește și Concedieri masive. Fabrică transformată în groapă de distracţie
La Kaufland este mai scump
S-au scumpit produsele? ”Da, dar am preferat să reducem noi din câștigul nostru și să păstrăm la raft prețuri mai acceptabile. Mai ales la carnea de pui și la unele sortimente de porc. La mezeluri aproape că nu le-am schimbat. Vin oameni în vârstă și mă doar sufletul când îi văd cum își numără banii. Chiar și la Kaufland e mai scump ca la noi”, m-a asigurat una dintre angajatele vechi ale magazinului, care folosește orice prilej să se laude cu fetele ei, frumoase și deștepte. Colega ei este o adevărată carte de bucate, are mereu la îndemână o rețetă pe care o împărtășește clientelor.
Clientul trebuie respectat
”Magazinuțul” este mereu plin de oameni. Unii intră doar să schimbe o vorbă, așa, de dragul conversației. Alții intră doar pentru a se convinge că aprecierile pozitive nu sunt invenții. Și nu se poate să plece cu mâna goală. Măcar cu o cutiuță cu fructe confiate sau cu marmeladă, toate preparate de o familie care are o astfel de afacere. ”La sfârșitul zilei, după închidere, curățăm totul: marfa o punem în frigiderele mari, nu le lăsăm în vitrinele pe care le spălăm cu soluții speciale. Ștergem pe jos, geamurile. Iar mopul este spălat în trei ape și schimbat la câteva zile. E obositor după o zi de muncă, dar trebuie. E neplăcut ca un client să intre și să iasă rapid strâmbând din nas. Clientul trebuie respectat, pentru că numai așa te va respecta și el pe tine”, mi-a spus soția patronului. Păcat că nu le pot da numele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.