Este concluzia unui studiu realizat de ONG-ul Global Witness, folosind datele firmei Kpler. Astfel, în perioada ianuarie-iulie 2023, statele UE au achiziționat 22 de milioane de metri cubi de GNL din Rusia, față de 15 milioane în aceeași perioadă a anului 2021, ceea ce înseamnă o creștere de 40%. Potrivit cifrelor detaliate, Spania și Belgia sunt cele care contribuit cel mai mult la această situație.
În perioada de referință, Spania și-a sporit importurile din Rusia de la 3,7 milioane de metri cubi la 7,5 milioane, datele pentru Belgia ilustrând un salt de la 2,7 la 7,1 milioane metri cubi de GNL, scrie cotidianul economic Les Echos.
Miliardele de euro nu ajung în buzunarul lui Putin
În total, folosind prețurile rusești ale GNL estimate de Centrul de studii pe energie și aer pur, Global Witness estimează că achizițiile UE de GNL rusesc se vor ridica, în 2023, la 5,29 miliarde euro. Dar, după cum precizează Thierry Bros, specialist pe probleme energetice, GNL-ul este mult mai puțin impozitat în Rusia și aduce de patru ori mai puțin venit decât gazul convențional transportat prin conducte. Cu alte cuvinte, de banii încasați beneficiază mai degrabă companiile private decât bugetul statului rus.
În prezent, Europa nu se poate lipsi, deocamdată, de GNL-ul rusesc, chiar dacă și-a redus dependența de gazul natural provenit din Rusia de la 40%, în 2019, la 15% în prezent, din care jumătate constă din GNL”, spune Thierry Bros, specialist în probleme energetice.
Iar, potrivit estimărilor Comisiei Europene, dacă Europa își poate permite să pune embergou pe achizițiile de petrol și cărbune rusești, pentru GNL nu va putea face acest lucru decât în jurul anului 2027. Între timp însă, companiile europene au pornit cursa pentru GNL-ul provenit din alte surse.
Goana după GNL
Ca și cum s-ar fi înțeles cu compania Shell, o variantă care nu poate fi exclusă, grupul italian Eni SpA a semnat un acord tot pe 27 de ani cu QatarEnergy pentru achiziţionarea de gaze naturale lichefiate. Este deja al treilea contract important încheiat de Qatar în această lună cu o firmă europeană.
Începând din 2026, societatea mixtă alcătuită de QatarEnergy şi Eni va livra anual 1,5 miliarde metri cubi (bcm) GNL către terminalul plutitor de import din Piombino, Italia, au precizat cele două grupuri energetice. De la începutul lunii octombrie, companiile TotalEnergies SE şi Shell Plc, care sunt, la rândul lor, investitori în proiectele Qatarului de extindere a GNL, au semnat contracte similare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.