Discutându-se despre infrastructura critică, Eugen Popa, a explicat că: ”Depinde cum definești infrastructura critică. Părerea mea este că este destinat tuturor organizațiilor pe principiul oportunității de investiție costului de oportunitate pentru ca rezidența costa rezidența înseamnă bani efort timp și nu poți să faci reziliem să cibernetice la un butic din Piața Unirii. Da da aduc pentru organizații care costul de oportunitate este pozitiv atunci aduc aduc un beneficiu foarte mare”.
Nelu Zaharia a punctat spunând că: ”Da în principiu nu putem ieși din zona de buget. În principiu o infrastructură critică este și cea care trebuie mai bine protejată de multe ori. Întâmplarea face sa nu fie din punct de vedere economic o infrastructură foarte bună pentru managerii ei. Și atunci s-ar putea să fie, culmea, mai puțin protejată infrastructura critică. Dar este clar conceptul de rezidență trebuie adaptat în special infrastructuri critice pentru că acolo avem aceleași funcții esențiale pentru viața umană pentru o națiune.
În replică, Popa a explicat că: ”La nivelul infrastructurilor critice daunele unui eveniment sunt multiplicative. Exact asta este diferența mare între infrastructuri critice și celelalte tipuri de infrastructuri”.
”Dar asta nu înseamnă că o organizație care nu este în zona de infrastructuri critice nu ar putea aplica anumite concepte de ciber rezilience la un anumit nivel. Dar astăzi vedem organizațiile, o parte din ele, că nu au ajuns la un nivel de maturitate în zona de securitate cibernetică”, a spus Nelu Zaharia după care a adăugat că: ”Ea crește se vede. Este un trend bun dar ar trebui să fie cu viteza ceva mai mare, dar trendul este pozitiv. Dar vedem că organizația încă nu a ajuns la un nivel atât de ridicat în zona de cyber încât să se gândească o cheie ”Acum sunt protejat dacă totuși este cineva la mine în casa ce să fac” și organizațiile care au un nivel de maturitate ridicat sunt de obicei cele din zona financiar bancara unde riscurile sunt mai mari. Acum vorbim de zona mai mult privată dar financiar bancară și încep să se evolueze foarte mult și cei din zona de automotive”.
În acest context reprezentantul Strategikon a spus că: ”Aici sunt două chestiuni. Repet, pentru asigurarea unui sistem care implementează rezidența trebuie asigurat acel Best Operation Level. Foarte puține organizații economice îl asigură întradevăr. Apoi și mai puține își caracterizează, din punctul de vedere al evaluării matricei VAR a mediul înconjurător. Și atunci încercarea sectorială de a implementa reziliența cibernetică îți aduce tot o rezidență sectorială, nu îți aduce o rezistența a sistemului iar această balanță este foarte greu de digerat de către factorii de decizie ai organizațiilor fie și din infrastructura critică”.
Reprezentantul Huawei a mai adăugat că: ”Întradevăr deci aici este o chestie de discuție sectorială sau de ecosistem. Observăm de pildă că domeniul emergent în care vom avea un nivel de securitate foarte ridicat care este vizibil cu ochiul liber datorită acelor organisme internaționale care lucrează la asta este cel de automotive. Și o sa fie și cel de căi ferate. Au apărut acolo niște standarde sectoriale de securitate foarte avansate. De ce? E și critic să stai în tren și să deraieze. Părerea mea este că această chestiune va depăși zona financiar bancară în viitorul apropiat din punct de al maturității rezilienței cibernetice pentru că vorbim de vieți umane”.
”Sunt de aceeași părere”, a mai punctat Eugen Popa adăugând că: ” automotive crește exponențial și se vede asta cu ochiul liber. În al doilea rând se referă la masivitatea unui astfel de sistem. Nu vă gândiți numai la fiecare conducător auto care conduce o mașină care are un set de computere la bord. Gândiți vă la tot ce înseamnă infrastructura de autostrăzi drumuri semnalizare. Și atunci într adevăr un sistem rezilient aduce foarte multe beneficii în această zonă. Riscurile sunt un coșmar. Multiplicarea acestor riscuri către toate industriile, către toată zona socială, gândiți-vă cum ar fi dacă ați întrerupe traffic management-ul în Londra. În București așa ceva nu este cazul pentru că nu avem trafic management. Întradevăr și părerea mea este că va fi printre primele primele zone vizate. Poate alături de sistemele de energie care în momentul ăsta devin din ce în ce mai critice. Dezvoltarea acestor concepte și complexitatea acestor concepte poate constitui un element ”drive” și către celelalte cadre către celelalte sectoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.