După o creștere de 20 de lei în luna aprilie, valoarea tichetului de creșă va fi majorată din nou începând cu 1 octombrie 2024, ajungând la suma de 660 de lei pe lună. Această schimbare este prevăzută în Ordinul comun nr. 5.339/2.025/2024, publicat vineri în Monitorul Oficial. Noua valoare de 660 de lei se va aplica atât pentru semestrul al doilea al anului 2024, cât și pentru primele luni din 2025.
Ce prevede noul ordin
Conform Ordinului comun publicat, majorarea vine ca o ajustare a valorii tichetelor de creșă acordate lunar părinților care își lasă copiii la creșe sau în grija bonelor autorizate. „Pentru semestrul II al anului 2024, începând cu luna octombrie 2024, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creșă este de 660 de lei”, se arată în document.
Această valoare va rămâne neschimbată până la începutul semestrului I din anul 2025, ceea ce oferă o stabilitate financiară pentru angajatori și beneficiari deopotrivă. Tichetele de creșă sunt parte a unui set mai larg de beneficii pe care angajatorii le pot oferi salariaților lor, fără a fi supuse contribuțiilor sociale obligatorii.
Sprijin pentru părinți prin tichetele de creșă
Tichetele de creșă sunt destinate părinților care nu sunt în concediu de creștere a copilului și care își duc copiii la creșă sau îi lasă în grija bonelor autorizate, conform Legii nr. 165/2018. Aceste tichete sunt acordate lunar și oferă un sprijin financiar semnificativ pentru familiile care au copii de vârstă preșcolară.
De asemenea, angajatorii care oferă aceste tichete beneficiază de facilități fiscale, deoarece acestea nu sunt supuse impozitării sau contribuțiilor sociale. Valoarea maximă a tichetelor de creșă nu poate depăși suma stabilită prin ordin de ministru, care pentru semestrul al doilea al acestui an este de 660 de lei pe lună pentru fiecare copil înscris la creșă.
Emitenți și utilizarea tichetelor
Conform listei publicate de Ministerul Finanțelor la sfârșitul anului 2023, în România există în prezent două companii care emit tichete de creșă pe suport electronic: UP România și Edenred. Aceste tichete nu circulă în format fizic, ci doar electronic, asigurând o utilizare rapidă și eficientă.
Tichetele de creșă pot fi folosite pentru a achita taxele la creșele unde sunt înscriși copiii sau pentru a plăti serviciile oferite de alte instituții de educație timpurie antepreșcolară, fie ele publice sau private. De asemenea, părinții pot folosi tichetele pentru a plăti bonele care lucrează conform Legii nr. 167/2017.
Cine poate beneficia de tichete de creșă
Un aspect important pentru părinți este că aceștia pot primi tichete de creșă chiar dacă beneficiază de stimulent de inserție. Legea permite cumulul acestor beneficii, oferind astfel un sprijin suplimentar părinților care se întorc la muncă după concediul de maternitate sau paternitate.
Cu toate acestea, doar unul dintre părinți poate primi tichete de creșă pentru un copil, iar aceștia trebuie să aleagă care dintre ei va beneficia de această facilitate oferită de angajator.
Particularitățile tichetelor de creșă
Spre deosebire de alte tipuri de bilete de valoare, cum ar fi tichetele de masă sau voucherele de vacanță, tichetele de creșă au o utilizare strict reglementată. Banii aferenți tichetelor nu ajung direct la angajat, ci sunt utilizați exclusiv pentru plata serviciilor de creșă sau bone. Această reglementare strictă garantează că tichetele își îndeplinesc scopul – sprijinirea părinților în plata costurilor asociate cu îngrijirea copiilor.
Potrivit Legii nr. 165/2018, tichetele de creșă se acordă lunar angajaților care nu beneficiază de concediul de creștere a copilului până la vârsta de 2 ani sau, în cazul copiilor cu dizabilități, până la 3 ani. Acest sprijin financiar este destinat exclusiv acoperirii costurilor legate de educația timpurie a copiilor, ceea ce îl face un beneficiu valoros pentru familiile tinere.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.