Eșec, prostie sau așa trebuie să fie? Electrificarea caselor fără curent pare o nouă ratare a României

DCBusiness Team |
Data publicării:
Muncitori montează panouri solare pe acoperișul unei case / Freepik
Muncitori montează panouri solare pe acoperișul unei case / Freepik

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) a gândit un program care include vouchere de 10.000 € pentru montarea de panouri fotovoltaice la 60.000 de consumatori vulnerabili. Modul defectuos de concepere al programului de finanțare al montării panourilor fotovoltaice pentru consumatorii vulnerabili, și criteriile de selecție a firmelor câștigătoare a determinat să apară firme câștigătoare care au puține șanse să ducă proiectul la bun sfârșit, la calitatea necesară și în timpul alocat - septembrie 2025, scrie expertul în energie Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.

O scurtă analiză a programului Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Formula de evaluare a firmelor câștigătoare conform Ghidului de finanțare:
Formulă punctaj solicitant unic/lider: ???? = 30% ????A + 30% ???? ????/D + 40% ???? ????, unde:

A – Punctaj obținut în funcție de vechimea codului CAEN (0, 1, 3 sau 5 puncte)
B – Punctaj maxim ce poate fi obținut de către un solicitant în funcție de vechimea codului CAEN
(5 puncte)
C – Profitul net sau pierderea netă al/a exercițiului financiar înregistrată de către solicitant în
anul 2023*
D – Cifra de afaceri înregistrată de către solicitant în anul 2023*
Atenție! Raportul dintre Profitul net/ pierderea netă și cifra de afaceri nu poate depăși valoarea 1
E – Numărul utilizatorilor/gospodăriilor incluse în cererea de finanțare
E MAX – valoarea este egală cu 1000 de utilizatori/gospodării: numărul maxim al utilizatorilor/gospodăriilor ce pot fi incluse într-o cerere de finanțare
X – Punctaj cerere finanțare solicitant unic
(*) În cazul societăților care nu au raportat date financiare pentru anul 2023, valoarea aferentă rentabilității profitului va fi de drept nulă.
Plaja de punctaje este definită astfel, în funcție de durata privind experiența/maturitatea definită la secțiunea B2 din cadrul cererii de finanțare:
    • < 1 an – 0 puncte
    • ≥ 1 an < 3 ani – 1 puncte
    • ≥ 3 ani < 5 ani – 3 puncte
    • ≥ 5 ani – 5 puncte

887 firme s-au înscris și au fost declarate eligibile în programul Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. 166 din aceste firme au depus 60.000 de dosare pentru clienții care se încadrau în cerințele ghidului (dar nici o casă fără energie electrică!!!).

Din cauza modului defectuos în care a fost scris Ghidul, doar 20 de firme vor lua 20.000 de vouchere, respectiv 40.000 de vouchere se vor pierde.

Situația primelor 10 de firme care urmează să primească vouchere de 497.000.000 lei:

Locul 1 – 129.731 lei cifra de afaceri
Locul 2 – 107.328 lei cifra de afaceri
Locul 3 – 102.599 lei cifra de afaceri
Locul 4 – 100 lei cifra de afaceri
Locul 5 – 10.457 lei cifra de afaceri
Locul 9 – 291 lei cifra de afaceri
Locul 10 – 1.125 lei cifra de afaceri

Lista tuturor firmelor care au aplicat la acest program se găsește aici https://zed.ro/pnrr.php?sort=punctaj_b, din care primele 20 sunt firmele care trebuie să fie declarate câștigătoare.

Pentru celelalte 10 firme care urmează să fie declarate câștigătoare, cifrele de afaceri sunt în general sub 1 milion lei, iar cea mai mare nu depășește 3,4 milioane lei în condițiile în care valaorea a 1000 de vouchere, câte au fiecare din aceste cifre este de 49,7 milioane lei. Astfel, probabilitatea ca aceste firme cu cifre de afaceri între 100 și 300.000 lei, care au fost autorizate în mare parte în ultimul an de ANRE și care au 1-3 angajați, în termen de 6 luni:

    • să aibă capacitatea financiară să achiziționeze marfă de cel puțin 25.000.000 lei (costurile reale ale echipamentelor, restul până la 49,7 milioane de lei fiind câștigurile firmei – rată de câștig 50%), bani care urmează să-i obțină peste cel puțin 1 an este nulă,

    • să aibă capacitatea de a monta 1.000 de instalații în 122 de zile (8 case pe zi cu 3 angajați), este nulă.

Iar pierdem bani din PNRR
 
Astfel, cel mai probabil că din cei 60.000 de beneficiari potențiali prevăzuți să aibă panouri solare de Program, urmează să se monteze 5.000 – 10.000 de panouri, respectiv se vor pierde 85% - 90% din bani din PNRR și vom rămâne la 75 de ani de la începerea electrificării României și după a 8 tentativă de electrificare, cu 11.000 de români care vor continua să stea în întuneric.

Este revoltător cum a putut fi scris un astfel de ghid de MIPE, dar și mai revoltătoare este lipsa oricărui dialog. Reprezentanții MIPE au refuzat orice sugestie de a schimba criteriile din acest Ghid. Important de precizat că mulți instalatori de renume din România, s-au retras din acest program tocmai datorită gestionării defectuase a programului de către MIPE, un exemplu ar fi firma Romsir, cel mai are instaltor la nivel național pentru sisteme rezidentiale: https://youtu.be/EiwrUVJDGFg?si=3MFMR9UpVM7IGuJr 

Mesajul MIPE

Modul de realizare a Ghidului, scoate în evidență ”servirea” întreprinzătorilor intermediari (căpușe) care trebuiau să realizeze dosarele beneficiarilor și ulterior să subcontracteze pentru comisoane enorme (milioane de euro) către alte firme care să execute efectiv lucrările (metodă puternic practicată în România). Sigur o astfel de construcție aduce multe situații dezavantajoase pentru beneficiari. În general firmele subcontractoare pentru a obține și ele cu un profit vin cu echipamente ieftine, slab calitative, personal necalificat etc. cu impact ridicat asupra calității echipamentelor și a lucrării, dar mai ales cu o importată diluție a responsabilității asupra garanției, eventualelor reparații, siguranței în funcționare, accidente, incedii etc. 

De semnalat că după ce s-au facut toate parteneriatele, contracte de asociare și subcontractare între firmele aflate pe primele 20 de locuri, firme care este evident că nu pot să deruleze acest program fiind majoritatea firme cu 1-3 angajati și cu cifre de afaceri care pot să acopere costul achiziției necesarului de materiale, MIPE transmite un mesaj cum că ar fi interzise asocierile sau subcontractarea. Surpriză sau șmecherie? În Ghid nu apare această obligație, doar într-o interpelare, care s-ar putea să fie altfel interpretată peste o perioadă de timp, avantajând sau dezvantajând pe cineva. 
 
Comisioane de până la 20% din valoarea voucherelor

În piață se vorbește de comisioane acordate firmelor aflate pe primele poziții variind între 8-20% din valoarea voucherelor, adică o firmă va câștiga până la 2.000.000 euro, doar intermediind aceste vouchere, bani care puteau fi direcționati direct către beneficiarii finali. Aceași greșeală s-a făcut și la primul program Casa Verde unde instalatorii au înscris beneficiarii în platforma AFM și apoi au montat sistemele fotovoltaice la prețuri cu mult peste cele reale din piață, adică firmele și au băgat mulți bani în buzunar. 

La următorul program Casa Verde când s-au dat voucherele direct la beneficiari iar prețurile instalației fotovoltaice a scăzut dramatic, datorită dorinței de a câștiga clienți s-a creat o concurență acerbă între instalatori.

După anunțul interzicerii subcontractării lucrărilor de către MIPE, românii ”căpușari” inventivi, au vândut firmele aflate în pozițiile câștigătoare. Astfel, o parte din firmele aflate pe primele 20 de poziții, au fost achiziționate de instalatorii mari (am verificat după data schimbării administratorului), majoritatea firmelor din listă fiind cu schimbarea administratorului în anul 2024. Valorile cu care s-au vândut aceste firme au fost între 200.000 euro și 500.000 euro. Toate acestea se puteau evita dacă se făcea o departajare justă în funcție de potențialul financiar al fiecărui instalator și a experienței în domeniu.

O neconcordanță ciudată

În formula de stabilire a punctajului, se ia în considerare vechimea firmei, respectiv a CAEN-ului pentru instalații electrice, dar fără a fi necesar să fie CAEN principal și fără a se face o corelare între data obținerii autorizației ANRE, drept dovadă locul 2 are autorizație ANRE din 2015 și are punctaj maxim (vechime peste 5 ani) pentru că are CAEN de electric, în schimb locul 4 - autorizație ANRE din 2024, locul 5 - autorizație ANRE din 2024, locul 6 - autorizație ANRE din 2024, locul 9 si 10- autorizație ANRE din 2024, locul 12 - autorizație ANRE din 2024, locul 13 - autorizație ANRE din 2023, locul 20 si 21 - autorizație ANRE din 2024, nu au 5 ani vechime ca instalatori în domeniul electric, dar au 5 ani vechime ca și cod CAEN li au fost punctați tot cu 5 puncte. Așadar în mod fraudulos nu s-a realizat o corelare între codul CAEN și autorizația ANRE, respectiv firma care a primit punctaj maxim având vechime de peste 5 ani în domeniul electric, nu a lucrat deloc în acest domeniu pentru că nu au avut autorizație ANRE, obținută doar după publicarea Ghidului, respectiv nu ar fi trebuit deloc admisă sau cel puțin nu ar fi trebuit să aibă punctaj maxim.

În Ghidul inițial, aprobat prin Ordinul nr. 6252/13.09.2024, s-a prevăzut că una dintre condițiile esențiale ale solicitantului operator economic este ca acesta să aibă angajat cel puțin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară – cod COR 215151.

Prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024 s-a scos, în mod neîntemeiat, această condiție, ocazie cu care în acest Plan Național de Redresare și Reziliență s-au putut înscrie foarte multe societăți care nu sunt specializate în domeniul construcțiilor de instalații electrice, majoritatea dintre acestea având doar un singur angajat.

Prin urmare condiția ca operatorul economic să aibă angajat cel puțin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară – cod COR 215151 se impune a fi menținută, fiind imperios necesară pentru a pune în execuție proiectele finanțate, fiind fără putință de tăgadă că o societate cu un singur angajat, care nu este nici măcar instalator sau inginer de energie solară, nu este capabilă și competentă să desfășoare activitățile finanțate, apelând cel mai probabil la societăți externe specializate, aspect care ne-ar aduce nouă, operatorilor economici care ne-am înrolat în acest program și care respectăm toate condițiile impuse de Ghid, grave prejudicii.

Firme fără specialiști

Precizăm faptul că inclusiv criteriul profitabilității societății este netemeinic și nelegal, având în vedere că societăți ce nu sunt specializate în lucrări de instalații și prin urmare nu au cheltuieli, nu au salariați, ocupându-se cel mai probabil de proiectare sau consultanță, care construiesc astfel în realitate doar dosare și nu instalații electrice, singura lor cheltuială fiind, probabil, pe papetărie, obțin astfel o marjă de profit de aproximativ 100% în comparație cu societățile care se ocupă real cu instalații electrice și care nu pot avea profituri mai mari cu aproximativ 30% din cauza cheltuielilor cu materialele necesare, chirii, salarii și altele.

Deși chiar și această modalitate de alocare a apelurilor de proiecte precum și de contractare a proiectelor defavoriza societățile specializate în lucrări privind instalațiile electrice, așa cum am argumentat anterior, prin emiterea Ordinului nr. 7075/28.11.2024 s-a știrbit orice șansă de obținere a fondurilor de către societăți specializate, având în vedere că bugetul alocat va fi ocupat de primele 20 – 30 de societăți din clasament, ajunse pe aceste poziții tocmai datorită nespecializării în astfel de activități, neavând angajați, neavând materiale necesare pentru implementarea proiectelor, dar care sunt favorizate prin 60% din criteriile privind alocarea apelurilor de proiecte și contractarea proiectelor.

Modificările aduse prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024, așa cum le-am descris anterior, sunt discriminatorii, fiind de natura a favoriza în mod neîntemeiat doar o anumită categorie de societăți care, din punctul nostru de vedere, nu îndeplinesc condițiile necesare pentru a desfășura activitățile pentru care se alocă aceste fonduri, fiind astfel încălcat în mod flagrant principiul egalității de șanse și totodată nefiind asigurată o participare extinsă și un nivel ridicat de competitivitate.

Consider că cel mai grav element al construcției Ghidului este jaful pe care-l promiteă acest proiect. Costurile reale ale unui sistem de baterii și a unui sistem fotovoltaic+baterie pentru categoria consumatori vulnerabili prevăzuți de Ghid Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, este următorul:

    a) Baterii
1. Baterie 5 kW Huawei, 
Preț achiziție – 8.000 lei fără TVA
Montaj + profit – 11.500 lei cu TVA inclus
Valoare Voucher 25.000 lei cu TVA inclus
Valoare supraevaluată: 13.500 lei cu TVA inclus (bani câștigați de ușor)

2. Baterie LifeP04 de 5 kW compatibilă cu invertoarele Deye, solis, sungrow, etc..
Preț achiziție – 2.500 lei fără TVA
Montaj și profit – 5.000 lei, cu TVA inclus
Valoare supraevaluată: 20.000 lei cu TVA inclus (bani câștigați de ușor)
 
    b) Repower vulnerabili
Sistem 3 kW panouri și baterie de 5kw – 13.000 lei achiziția fără TVA
Preț final real: 16.000 lei cu TVA inclus
Valoare Voucher: 50.000 lei cu TVA inclus
Valoare supraevaluată: 34.000 lei cu TVA inclus (bani câștigați de ușor)

În situația celor 1.000 de clienți câștigurile se ridică la 34.000.000 lei (6.800.000 euro!!!)

Ura românilor de rând față de UE este evidentă, când, deși românii aud că există bani europeni, mulți dintre aceștia nu ajung la ei fiind deturnați prin scrierea unor astfel de Ghiduri.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9773
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.9773
USD
Azi 4.7543
Diferența -0.0128
Zi precendentă 4.7671
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9773 RON
USD flag1 USD = 4.7543 RON
GBP flag1 GBP = 6.0152 RON
CHF flag1 CHF = 5.2911 RON
AUD flag1 AUD = 3.0373 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3500 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0316 RON
NOK flag1 NOK = 0.4282 RON
SEK flag1 SEK = 0.4468 RON
XAU flag1 XAU = 447.9253 RON
Monede Crypto
1 BTC = 454533.85RON
1 ETH = 13280.47RON
1 LTC = 607.84RON
1 XRP = 12.05RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17524.73-1.14%
BET-BK3307.92-0.94%
BET-EF956.19-1.09%
BET-FI62166.60-0.08%
BET-NG1279.27-1.06%
BET-TR38644.96-1.14%
BET-TRN37562.78-1.14%
BET-XT1504.71-1.01%
BET-XT-TR3261.84-1.01%
BET-XT-TRN3177.26-1.01%
BETAeRO868.220.64%
BETPlus2585.90-1.13%
RTL39021.87-1.16%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel