„Actul normativ este dedicat doar acelor contracte care nu sunt pe fonduri europene și el are rolul de a aduce contractele naționale aproximativ la nivelul prevăzut în hotărârea de Guvern nr. 1. Erau multe contracte și sunt multe contracte care au un alt tip de actualizare. Din păcate, cea mai bună actualizare prevăzută în HG1, cea în raport cu manopera, cu materialele, echipamentele, a devenit și aceasta destul de irelevantă în raport cu piața din cauza inflației galopante. Inflația, în raport cu restul produselor din piață, este de trei, patru ori mai mare. Deci prețurile materialelor de construcții în medie s-au mărit cu 30, 40 la sută.
Or aceste lucruri nu se regăsesc nici măcar în indicatorii INS-ului caracteristici construcțiilor. Pentru acest lucru, e necesar ca acest indicator ICC, care e făcut în colaborare cu Eurostatul - deci toate țările din Europa au stabilit anumite metodologii, iar metodologia pentru acest indicator e aceea de a avea un algoritm în raport cu toate materialele de construcții care se produc în țara respectivă. Menționez că noi în construcții importăm peste 70 la sută din materialele de construcții, sunt materiale fundamentale, foarte importante, care nu se produc absolut deloc în România. Drept urmare, escaladarea prețurilor pentru aceste materiale nu se regăsește în acest indicator ICC.
De comun acord cu Guvernul, cu INS-ul, s-a concluzionat că e necesară alcătuirea unui nou indicator, ICCI (adică intern și import), în care să se introducă și materialele importate. Abia atunci, dacă se va aplica acest indicator în toate formulele de ajustare, ne vom apropia. Deocamdată, contractele mici, medii, care nu sunt pe fonduri europene, au fost rezolvate prin ordonanță. (...) Se așteaptă noul indicator, care mai devreme de iulie, august și cu aplicabilitate din septembrie, nu va apărea. Într-adevăr, este o situație delicată, de aceea autoritățile trebuie să se grăbească, pentru că deja avem șase luni de frânare sau chiar de blocare a multor proiecte”, a spus Cristian Erbașu, președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții.
„Dacă așteptăm în continuare, acest an, din punct de vedere al construcțiilor, investițiilor, va fi un an compromis”, a subliniat Cristian Erbașu în cadrul intervenţiei sale la dezbaterea online ”UPGRADE ROMANIA: ESTE NEVOIE DE UN PACT NAȚIONAL DE TRANSPORTURI”, organizată de DC Media Group.
VIDEO:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.