Liberalizarea pieţei de energie pentru consumatorii casnici este un proces stabilit de Comisia Europeană. România trebuia să liberalizezea această piaţă în urmă cu câţiva ani, dar a amânat procesul în mod repetat.
În ciuda discursurilor care au populat spaţiul public de la începutul acestui an, liberalizarea pieței de energie pentru consumatorii casnici s-a dovedit un eşec, atât pentru ANRE, cât şi pentru Ministerul Energiei, spun analiștii.
UNDE SUNTEM ACUM DUPĂ DOUĂ LUNĂ DE LA LIBERALIZARE? CE A REZOLVAT ORDINUL ANRE ȘI CE A RĂMAS NEREZOLVAT? ESTE TERMENUL DE 6 LUNI UN TERMEN DE TRANZIȚIE?
CONSUMATORUL VULNERABIL, ÎNTRE AGENDA PUBLICĂ ȘI PLANURILE COMPANIILOR DE PROFIL.
Sunt voci avizate care spun că, de la 1 ianuarie 2021, consumatorii se găsesc în piața universală în lipsa unui contract încheiat în piaţa concurenţială. Asta înseamnă că achită prețul universal stabilit pentru fiecare zonă (ataşat tarifele de serviciu universal)?
CE NE ARATĂ FACTURILE DUPĂ DOUĂ LUNI DE LIBERALIZARE. CARE SUNT PLANURILE COMPANIILOR DE PROFIL.
Liberalizarea pieţei gazelor naturale pentru consumatorii casnici care a început la 1 august 2020. La șase luni de la acest proces, doar 10% dintre consumatori şi-au schimbat contractul pentru un preţ mai mic, în timp ce pentru restul de 90% de consumatori facturile vor fi la fel ca iarna trecută
Potrivit datelor Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, dintre cei 3.378.794 clienţi casnici reglementaţi la data de 30 iunie 2020, un număr de 395.336 clienţi casnici au încheiat, în perioada 1 iulie - 31 octombrie 2020, un contract aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, cu furnizorul actual sau cu un furnizor nou. ANRE spune că nu deţine date pentru a detalia dacă aceştia şi-au schimbat doar contractul sau şi furnizorul.
În tot acest timp, pe bursa de gaze preţul unui MWh este la jumătate faţă de anul trecut în aceeaşi perioadă.
SE REGĂSEȘTE ACEASTĂ SCĂDERE ÎN FACTURI? CE SPUN SPECIALIȘTII ȘI CARE ESTE EXPLICAȚIA AUTORITĂȚILOR. CE ALTE PROBLEME MAI SUNT DE REZOLVAT PE ACEASTĂ PIAȚĂ.
Potrivit unei directive europene, autorităţile din România trebuie să înfiinţeze un centru de soluţionare a litigiilor dintre consumatorii de energie şi gaze şi companii, care să aibă şi un telverde pentru informarea cetăţenilor. Acest lucru nu s-a întâmplat deocamdată.
CARE SUNT PLANURILE ÎN ACEST SENS?
Listă invitați
Virgil POPESCU, Ministrul Energiei
Bogdan CHIRIȚOIU, Președinte Consiliul Concurenței
Bogdan BADEA, Director General Hidroelectrica
Nagy-Bege ZOLTAN, Vicepreședinte ANRE
Eduardt COZMINSCHI, Președinte ANPC
Istvan-Lorant ANTAL, Președinte Comisia pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senatul României
Ion LUNGU, Președinte Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER)
Silvia VLĂSCEANU, Director General Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE)
Adrian VINTILĂ, Communication & Media Manager, Future Energy Leaders Romania
Alessio MENEGAZZO, Director Sustenabilitate și Afaceri Instituționale ENEL
Cristian BUȘOI, Președintele comisiei industrie, cercetare și energie (ITRE) din Parlamentul European
Adrian GOICEA, Președinte al Consiliului de Supraveghere, Transelectrica
George VIȘAN, Director al Direcției Piețe de Energie, Transelectrica
Adrian BOROTEA, Vicepreședinte Asociația Română pentru Energie Eoliană (RWEA)
Dumitru CHISĂLIȚĂ, Senior Consultant Gaz și Energie, Președinte Asociația Energia Inteligentă
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.