Elvețienii vor să construiască un tunel cum nu mai există în Europa

Simona Haiduc |
Data publicării:
Dacă proiectul va prinde viață, va fi ceva deosebit
Dacă proiectul va prinde viață, va fi ceva deosebit

După ce au abandonat proiectul swissmetro, proiectul Cargo Sous Terrain (CST) provoacă agitație în rândul constructorilor de tuneluri și al producătorilor de material rulant. 

Până în 2045, peste 500 de kilometri de tunel ar urma să facă legătura între Geneva, Basel, Lucerna și St Gallen. Trenurile fără conductor vor transporta mărfuri cu 30 de kilometri pe oră. Proiectul, care ar trebui să coste 33 de miliarde de franci elvețieni, se mândrește cu faptul că reprezintă un pas înainte pe plan ecologic.

O analiză a ciclului său de viață arată o îmbunătățire a bilanțului ecologic de până la 80% în comparație cu sistemele de transport actuale. Imposibil de verificat, întrucât raportul este confidențial.

Potrivit reprezentanților industriei, cel mai bun scenariu este că proiectul permite înlocuirea a 52.000 de camioane. Pe de altă parte însă se ridică întrebarea dacă ar fi mai ecologic să se sape 500 de kilometri de tuneluri pentru a scăpa de tirurile de marfă, care, până când proiectul va vedea lumina zilei, vor fi alimentate cu energie electrică? Este unul dintre multele semne de întrebare ridicate de analiști și jurnaliști în legătură cu acest proiect. 

Mult mai simplu ar fi ca aceste camioane să fie lăsate să circule doar pe timpul nopții, deoarece vor fi silențioase și nepoluante. Acest lucru ar permite economisirea a 33 de miliarde de franci elvețieni. 

La capitolul finanțare, primele 100 de milioane de franci elvețieni au fost promise deja, iar lucrările de expertiză au început, dar mai trebuie găsite restul fondurilor până la 33 de miliarde. Cum va putea finanța transportul de marfă această sumă? Și cu ce costuri pentru clientul final? Proiectul a fost elaborat într-o perioadă în care ratele dobânzilor erau negative. Va rezista la rate de 2% sau 3%? Este imposibil de știut. În ultimii patru ani, calculele de rentabilitate au fost clasificate ca fiind strict secrete.

Oricum, potrivit legislației elvețiene în vigoare, ”transportul subteran de marfă constituie o inițiativă privată și se autofinanțează". O veste bună pentru contribuabil, dar o veste proastă pentru membrii fondului de pensii Migros, care a investit cu curaj în acest proiect.

Însă aceștia mai au încă o mică speranță. Cantoanele și orașele ar putea veni în ajutorul lor. Un studiu de fezabilitate din St. Gallen afirmă că "în funcție de varianta de linie, ar trebui examinate posibile modele de cofinanțare sau de garantare a deficitului de către cantoane".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența 0.0003
Zi precendentă 4.9761
USD
Azi 4.6879
Diferența 0.0012
Zi precendentă 4.6867
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.6879 RON
GBP flag1 GBP = 5.9723 RON
CHF flag1 CHF = 5.3062 RON
AUD flag1 AUD = 3.0588 RON
DKK flag1 DKK = 0.6671 RON
CAD flag1 CAD = 3.3586 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0303 RON
NOK flag1 NOK = 0.4232 RON
SEK flag1 SEK = 0.4299 RON
XAU flag1 XAU = 393.4124 RON
Monede Crypto
1 BTC = 420097.02RON
1 ETH = 15094.66RON
1 LTC = 368.75RON
1 XRP = 3.25RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.65%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17681.470.02%
BET-BK3300.370.36%
BET-EF949.81-0.18%
BET-FI61313.380.20%
BET-NG1245.19-0.50%
BET-TR38996.000.02%
BET-TRN37903.660.02%
BET-XT1516.380.00%
BET-XT-TR3287.530.01%
BET-XT-TRN3202.240.01%
BETAeRO941.74-1.16%
BETPlus2614.330.04%
RTL39186.82-0.08%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

Comunicate de presa

Transelectrica / FOTO: Facebook

Investiții pentru închiderea inelului de 400 kV al României

Marți a avut loc prima întâlnire după semnarea...

Vulcangas

Inaugurarea primei stații de GNL și CNG din România

Pe 13 noiembrie 2024, la ora 11:30, în Pecica,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel