Elon Musk a descris situaţia dificilă la o zi după Ziua Recunoştinţei, într-un email transmis tuturor angajaţilor, o copie fiind obţinută de CNBC. ”Criza de producţie a Raptor este mult mai dificilă decât părea acum două săptămâni. Riscăm o criză reală de faliment, dacă anul viitor nu vom putea asigura un ritm al zborurilor Starship de cel puţin unul la două săptămâni”, a scris Musk.
Starship este o rachetă masivă de următoarea generaţie pe care SpaceX o dezvoltă pentru a lansa marfă şi oameni în misiuni pe Lună şi Marte.
Compania testează prototipuri la o instalaţie din sudul Texasului şi a efectuat mai multe zboruri de testare scurte.
Dar, pentru a trece la lansări orbitale, prototipurile de rachete vor avea nevoie de până la 39 de motoare Raptor fiecare – necesitând o creştere bruscă în producţia de motoare. E-mailul lui Musk către angajaţii SpaceX oferă mai mult context în ceea ce priveşte semnificaţia plecării fostului vicepreşedinte pentru propulsie Will Heltsley la începutul acestei luni.
Heltsley fusese scos din dezvoltarea Raptor înainte de a pleca, a raportat CNBC, Musk notând în emailul său că conducerea companiei a cercetat problemele programului de atunci – şi a descoperit că circumstanţele ”sunt mult mai grave” decât credea Musk anterior.
Grindeanu: ”73 de miliarde de euro vor fi investiți în infrastructură”
SpaceX nu a răspuns imediat solicitării de comentarii a CNBC. Heltsley nu a răspuns solicitărilor de comentarii CNBC.
Space Explored, care aparţine de blogului pentru tehnologie 9to5Mac, a scris pentru prima dată despre Emailul fondatorului şi CEO-ului SpaceX.
Programul motorului Raptor este ”un dezastru”, a scris Musk în email. Musk plănuia să-şi ia un concedie lung de Ziua Recunoştinţei, dar, după ce a descoperit situaţia legată de Raptor, a spus că va lucra personal la linia de producţie a motoarelor până vineri seara şi în weekend. ”Avem nevoie de prezenţa tuturor pentru a ne reveni din ceea ce este, sincer, un dezastru”, a scris Musk, citat de New York Post. El a descris în mod repetat producţia ca fiind cea mai dificilă parte a creării rachetei mamut a SpaceX.
Compania şi-a construit constant instalaţia de producţie şi testare Starship din Boca Chica, Texas, cu mai multe prototipuri aflate în lucru simultan. Următorul pas major al companiei în dezvoltarea Starship este lansarea pe orbită.
Musk a spus pe 17 noiembrie că ”sperăm ca SpaceX să lanseze” primul zbor orbital al Starship în ianuarie sau februarie, în aşteptarea aprobării din partea autorităţii de reglementare FAA, precum şi a pregătirii tehnice.
SpaceX doreşte ca Starship să fie complet reutilizabilă, atât racheta, cât şi propulsorul său să fie capabile să aterizeze după o lansare şi să fie recuperate pentru zboruri viitoare.
Rachetele Falcon 9 de la SpaceX sunt parţial reutilizabile. Compania poate ateriza şi relansa în mod regulat propulsoarele, dar nu şi porţiunea superioară a rachetei.
Musk a spus la începutul acestei luni că nu este sigur dacă Starship va ajunge cu succes pe orbită din prima încercare, dar a subliniat că este ”încrezător” că racheta va ajunge în spaţiu în 2022.
El a menţionat, de asemenea, la acea vreme că dezvoltarea navei Starship ”este finanţată intern în proporţie de cel puţin 90% până acum”, compania neasumându-şi ”nici o colaborare internaţională” sau finanţare externă.
SpaceX a strâns fonduri de miliarde în ultimii ani, atât pentru Starship, cât şi pentru proiectul său de internet prin satelit Starlink, iar evaluarea companiei a atins recent 100 de miliarde de dolari.
Dar, în timp ce SpaceX a lansat aproximativ 1.700 de sateliţi Starlink pe orbită până acum, Musk a spus că prima versiune a satelitului ”este slabă financiar”.
Compania a crescut constant baza de utilizatori Starlink, cu aproximativ 140.000 de utilizatori plătind pentru servicii la 99 USD pe lună. La începutul acestui an, SpaceX a anunţat îmbunătăţiri pentru cea de-a doua versiune a satelitului, Musk spunând în emailul său că ”V2 este puternic”, dar poate fi lansat eficient doar de rachetele sale Starship.
Până în prezent, SpaceX a lansat sateliţi Starlink cu rachetele sale Falcon 9, dar Musk a subliniat că acele rachete nu au masa sau volumul necesar pentru a implementa eficient sateliţii de a doua generaţie. Aceasta înseamnă că succesul programului motorului Raptor este, de asemenea, esenţial pentru stabilitatea financiară pe termen lung a serviciului Starlink al SpaceX, despre care Musk a vorbit despre separarea de companie printr-o ofertă publică iniţială.
SpaceX creşte în prezent producţia de antene Starlink ”la câteva milioane de unităţi pe an”, a spus Musk în email, dar acestea vor fi inutile”, dacă Raptor nu va avea succes.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.