Eliminarea plafonării/compensațiilor din facturile de gaze naturale, este un proces mult mai dificil de realizat, decât a fost introducerea lor.
Chiar dacă astfel de măsuri sunt necesare, în unele momente ale unei piețe libere, atunci când există derapaje, modul de construcție trebuie să fie unul bazat pe principii tehnico-sociale și nu din considerente populiste.
Eliminarea compensațiilor la gaze și energie electrică, va urma cel mai probabil drumul eliminării ”pensiilor speciale”. Există un număr limitat de consumatorii/furnizori privilegiați, care au mari avantaje din această plafonare/compensare și vor face tot posibilul, folosindu-se de diverse tertipuri să mențină această construcție convenabilă pentru ei.
Realizăm o analiză a situației existente pe piața de gaze din perspectiva eliminării/neeliminării plafonării prețurilor.
Eliminarea plafoanelor la prețurile energiei/gazelor, ar aduce instantaneu aplicarea prețurilor existente în contractele în vigoare.
Prețul plafonat la gaze pentru consumatorii casnici este 0,31 lei/kWh cu TVA inclus față de 0,57219 lei/KWh fără TVA (0,68 lei/kWh cu TVA inclus), prețul existent în contractele dintre un furnizor și un client casnic din București (acest preț este valabil în cazul facturii alăturate până în luna aprilie 2024).
Astfel, eliminarea plafoanelor va aduce în cazul acestui client din București, o creștere instantanee a prețului cu 119% (în cazul de față clientul ar plăti în iarna următoare cca 10.000 lei, față de cca. 4600 lei cât ar fi plătit la prețul plafonat).
În același timp avem furnizori care au achiziționat în cea mai mare parte, pentru următorul an, gazele pentru populație, la un preț plafonat de 150 lei/kWh, ceea ce ar face ca o decizie de eliminarea a plafonării prețurilor să aducă instantaneu un profit suplimentar la nivelul furnizorilor de până la 150%!!!
Lipsa unei pregătiri corespunzătoare a consumatorilor, agravată de modul defectuos în care statul a derulat politicile de protejare a consumatorilor în anul 2021-2022, îi va face pe aceștia să nu conștientizeze și să nu reacționeze corespunzător la o eventuală eliminare a plafonării prețurilor la gaze, respectiv să nu meargă înspre platforma www.anre.ro pentru a-și căuta un alt furnizor ”trezindu-se” în plină iarnă cu facturi uriașe.
Dacă consumatorii ar merge către platforma anre.ro, ofertele existente astăzi acolo teoretic le-ar permite să achite aceleași prețuri ca acum.
Dar, având în vedere statistica unor situații similare din trecut (2012, 2020), apreciez că aceste prețuri nu vor mai fi aceleași după o decizie de eliminare a plafonării prețului la gaze în această toamnă, ele vor fi mai mari. Probabil invocându-se evoluția prețurilor din iarna 2023/2024 – respectiv dacă luăm prețurile futures ale gazelor de pe TTF, prețurile minime probabil ofertate ar fi la un nivel de cca. 0,38-0,4 lei/kWh cu TVA inclus (o creștere de cca 22% - 29%).
Astfel, cel mai probabil scenariu pentru iarna următoare, al unei eliminări potențiale, de la 1 octombrie 2023. a plafonării/compensării prețurilor la gaze ar fi următorul:
⦁ Majoritatea consumatorilor casnici de gaze naturale vor achita prețuri duble la gaze;
⦁ O mică parte dintre consumatori, la 2 -3 luni de la momentul constatării facturilor mari, care trebuie achitate pentru gaze (duble față de anul trecut), se vor îndrepta către comparatorul de prețuri al ANRE, dar atunci vor găsi alte prețuri la gaze și vor achita pentru a doua jumătate a iernii prețuri mai mari cu cca 22 – 29%.
⦁ O foarte mică parte dintre consumatori (consumatori foarte bine instruiți și dinamici) care se vor îndrepta către comparatorul de prețuri al ANRE acum, vor mai prinde prețurile din acest moment de pe comparatorul ANRE, respectiv vor achita aceleași prețuri la gaze care îl achită și în present.
Sigur, neeliminarea prețurilor la gaze, înseamnă un efort pe bugetul de stat, care va aduce cu siguranță creșteri de taxe și impozite. Respectiv greul va cădea tot pe populația săracă, care va trebui să achite impozite suplimentare pentru a compensa o parte din factura unor persoane cu venituri mari. O mare inechitate. În același timp această schemă nu este sustenabilă la nesfârșit. Dar cel mai mare argument al eliminării acestei plafonări este faptul că această schemă ”bagă” bani nemeritați în buzunarul unor furnizori.
În concluzie, o eventuală decizie de eliminare a plafonării prețurilor la gaze trebuie luată cu cel puțin 6 luni înainte, urmată de un calendar de eliminarea a plafonării / compensării, astfel încât să nu se ajungă în situația în care consumatorii să sufere mai mult decât dacă această schema de ajutor nu ar fi fost introdu-să și să nu determine o modalitate de a crea profituri excedentare conjuncturale pentru furnizori.
Plafonarea prețurilor la energie nu este sustenabilă la nesfârșit și ca atare trebuie să fie eliminate la un moment dat, cu următoarele acțiuni imediate:
⦁ o politică reală, coerentă, echitabilă și reală de protejare a consumatorilor vulnerabili;
⦁ un mecanism de soluționare a derapajelor în piață și de protejarea a consumatorilor în astfel de situații, care să se activeze automat atunci când se îndeplinesc anumite condiții;
⦁ constituirea entității de Soluționare Alternativă a Litigilor din Energie - SALENERG - (obligatorie conform Ordonanţei de Urgență nr. 38/2015), care reprezintă o necesitate pentru România, care ar aduce pe piața de gaz și energiei o instituție care să răspundă la problemele specifice post contractare (acolo unde ANRE nu are nici o competență pe piața liberă), ar evita multe din problemele de facturare existente în momentul de față, ar descongestiona Instanțele pe acest specific.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.