Egiptul mizează pe efectul de antrenare generat de rarele nave comerciale care au reluat drumul prin Canalul Suez. Aproximativ 264 de vase, inițial îndreptate spre Capul Bunei Speranțe, și-au schimbat itinerariul către Marea Roșie începând cu începutul lunii februarie, a declarat miercuri Ossama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez, în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul instituției din Ismailia. De la sfârșitul anului 2023, armatorii au evitat în mare parte să treacă prin canal, descurajați de atacurile lansate de rebelii Houthi din Yemen.
Ultimul atac oficial al unei nave comerciale în Marea Roșie, atribuit rebelilor yemeniți, a avut loc în decembrie. Înainte de acest moment, au fost înregistrate peste 200 de lovituri, soldate cu o zece victime și pagube materiale, începând din octombrie 2023. Potrivit miliției yemenite, țintele erau nave afiliate Israelului sau aliaților săi, ca gest de solidaritate cu Fâșia Gaza. Atacurile au fost reluate după o pauză de două luni, până la 19 martie, dar vizează acum în principal ținte militare sau teritorii israeliene.
Tendință nouă?
Cairo speră, așadar, la o îmbunătățire a situației. Redirecționările de nave către Suez au dus la o ușoară creștere a traficului prin canal: +2% în martie față de ianuarie și o creștere de aproape 9% a veniturilor, conform autorităților egiptene, care însă nu au oferit cifre absolute.
Site-ul specializat Lloyd’s List, care deține propriile date, confirmă acest fenomen. Un asemenea nivel de trafic nu a mai fost observat din august 2024, menționează publicația. Totuși, este nevoie de mai mult timp pentru a determina dacă este vorba despre o anomalie sau despre o nouă tendință.
Ossama Rabie încearcă să calmeze temerile: „Canalul este din nou sigur și sunt surprins că firmele maritime internaționale nu s-au întors deja”, comentează amiralul în vârstă de 70 de ani, fost șef al Statului Major al Marinei.„Companiile încă se tem și așteaptă să vadă cum decurge revenirea pentru alții.”
Prăbușirea veniturilor
Traficul prin canal, prin care tranzitează în mod normal peste 10% din comerțul mondial, rămâne mult sub nivelul observat înaintea conflictului. În 2023 – un an record, în ciuda izbucnirii războiului din Orientul Apropiat – mai mult de 70 de nave traversau zilnic canalul, față de doar 30 în prezent.
Veniturile generate de această arteră maritimă – a treia cea mai importantă sursă de valută a Egiptului – s-au prăbușit cu 61% în 2024 față de anul precedent, ajungând la 4 miliarde de dolari.
„Houthi spun că vizează navele în legătură cu situația din Gaza, dar acest lucru nu afectează cu adevărat ceea ce face Israelul; noi suntem primii afectați, împreună cu lanțurile de aprovizionare globale”, denunță Ossama Rabie.
Pe lângă costurile crescute, durata călătoriilor pentru cargourile și tancurile care evită Canalul Suez a crescut cu 45% și 28%, potrivit Băncii Mondiale. Totuși, volumul schimburilor internaționale a crescut, în ciuda scăderii comerțului maritim, conform unui raport al instituției din februarie, care sugerează că
„companiile s-au adaptat prin diversificarea lanțurilor de aprovizionare și prin utilizarea crescută a modurilor alternative de transport: aerian, feroviar sau rutier.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.