Publicitate
După o vară secetoasă, nivelul apelor Rinului, o importantă arteră pentru transportul fluvial de mărfuri între porturi şi oraşele industriale din Elveţia Germania, Franţa şi Olanda, a atins minime istorice, ceea ce a afectat transportul de cărbune, oţel, cereale şi combustibili. Astfel a apărut un deficit în aprovizionarea cu motorină în Europa, ducând la creşterea preţurilor şi la căutarea de livrări până în Asia de Sud-Est, unde există cantităţi mari de combustibili iar preţurile sunt reduse.
Diferenţa între preţurile la motorină în Nord-Vestul Europei şi cele din Singapore a atins un nivel record de 35 de dolari pe tonă pentru contractele cu livrare în luna decembrie iar în cazul contractelor cu livrare în luna decembrie prima este de peste 20 de dolari pe tonă.
"Aceste diferenţe mari sugerează că este posibil să redirecţionezi, în mod profitabil, combustibilul din Asia de Sud-Est spre Europa", subliniază Sukrit Vijayakar, director la firma de consultanţă energetică Trifecta. Această redirecţionare este profitabilă când diferenţa de preţ este de cel puţin 15-18 dolari pe tonă. În plus, în prezent multe rafinării din Asia au finalizat lucrările de mentenanţă ceea ce înseamnă că regiunea are un surplus de combustibili.
În schimb, datele firmei olandeze de consultanţă PJK International arată că stocurile de motorină aflate în depozitele din zona Amsterdam-Rotterdam-Antwerp (ARA) au scăzut pentru a patra săptămână până la 2,4 milioane tone, cel mai redus nivel înregistrat de la mijlocul lunii iulie.
Prin completarea stocurilor aflate în zona Amsterdam-Rotterdam-Antwerp (ARA) cu combustibili din alte părţi, inclusiv din Asia, traderii speră că vor putea să livreze combustibili pe Rin imediat ce nivelul apelor îşi va reveni. Însă unii meteorologi avertizează că este posibil ca Rinul să rămână la un nivel scăzut până în luna ianuarie, ceea ce ar putea provoca noi blocaje şi distorsiuni pe piaţa combustibililor.
În mod normal, Europa începe să şi facă stocuri de motorină, care este utilizată la încălzire în regiune, înaintea lunilor de iarnă. Însă companiile de rafinare din Asia trebuie să acţioneze rapid pentru a acoperi cererea Europei pentru că furnizorii americani şi ruşi sunt şi ei interesaţi de această fereastră de oportunitate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.