Speranța unei redresări economice rapide se estompează în Germania. În doar câteva zile, marile institute economice ale țării tocmai revizuit în scădere prognozele pentru 2024 și 2025.
În iunie, Institutul pentru studii economice (Ifo), Institutul german pentru studii economice (DIW) și Institutul Halle pentru studii economice (IWH) anticipau o creștere de 0,3 până la 0,4% în 2024. Acum, mizează acum pe o stagnare a Produsului Intern Brut (PIB) german în acest an. Institutul IfW din Kiel merge mai departe și nu exclude chiar o contracție a economiei germane cu 0,1%.
În orice caz, experții nu cred că până în 2025, economia germană va crește cu mai mult de 1%. „Economia țării este blocată și se afundă în marasm”, este de părere Timo Wollmershäuser, director la Institutul Ifo.
Producția industrială în scădere
Această actualizare a previziunilor de creștere este în mare parte rezultatul investițiilor slabe. În timp ce investițiile publice, în special cheltuielile militare, rămân ridicate, cele pentru reechiparea și modernizarea întreprinderilor s-au prăbușit pentru că nu există suficiente comenzi care să susțină asemenea investiții.
Industria germană, cândva vârful de lance al dezvoltării țării, suferă acum din cauza costurilor ridicate ale energiei și a unui volum insuficient de comenzi. Stocurile acumulate în timpul pandemiei sunt pe terminate. „Cererea de bunuri industriale germane rămâne slabă în Germania și în străinătate, iar lipsa comenzilor devine tot mai problematică”, subliniază Geraldine Dany-Knedlik, manager economic la institutul DIW.
În iulie, producția industrială a scăzut la cel mai mic nivel din mai 2020, subliniază HSBC, sectorul auto fiind cel mai slab elev, cu un recul de 8,1%. „Este un duș rece pentru toți cei care au fost convinși că economia germană se va redresa în ritm alert”, atrage atenția Carsten Brzeski, economist șef la ING.
Iar presiunea este foarte mare asupra industriei auto. Rupând un tabu, Volkswagen a anunțat recent că are prea multe fabrici în Germania, în timp ce giganți precum Continental și ZF au trecut deja la punerea în practică a unor planuri de structurarea.
Sectorul se confruntă acum cu o concurență puternică din China, iar piața de mașini electrice este în bernă în Germania, după eliminarea bonusului ecologic. În primele opt luni ale anului, înregistrările au scăzut cu 32%.
O scădere bruscă a inflației
Pentru mulți experți, consumul privat ar trebui să contribuie la revigorarea economiei. Inflația ar urma să scadă la 2,2% în 2024, iar creșterile salariale obținute de sindicatele din sectorul public sau din industria metalurgică vor îmbunătăți semnificativ puterea de cumpărare a gospodăriilor.
Greșit! După experiența anilor 2022 și 2023, când au fost nevoiți să strângă cureaua, consumatorii germani au devenit prudenți, poate exagerat de prudenți. „Nici măcar Campionatul European de Fotbal nu a reușit să stimuleze consumul privat”, a expliată Geraldine Dany-Knedlik. „Dacă puterea de cumpărare a mai săltat un pic, este insuficient pentru a urni din loc consumul. Oamenii preferă să strângă bani, pentru că sunt îngrijorații”, a apreciat Timo Wollmershäuser.
Potrivit lui Ifo, rata de economisire a Germaniei este acum de 11,3%, o cifră mai mare decât media pe zece ani (10,1%) înainte de pandemie. Spre comparație, în Franța, această rată a fost, în primul trimestru al anului, de 8,5%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.