Publicitate
Conform Legii 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, o asociație de proprietari este o formă de asociere autonomă și fără scop lucrativ a proprietarilor dintr-un condominiu, având ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, mentinerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii.
Conform art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, anumite operațiuni, inclusiv închirierea de bunuri imobile, sunt scutite de taxa. Cu toate acestea, se fac excepții pentru operațiunile de cazare în sectorul hotelier, închirierea terenurilor amenajate pentru camping, închirierea utilajelor și a mașinilor fixate definitiv în bunuri imobile, precum și închirierea seifurilor.
Normele metodologice ale art. 319 al art. 92 lit. (2) din Codul fiscal precizează că persoana impozabilă care efectuează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii scutită fără drept de deducere a taxei nu are obligația de a emite o factură.
Legea 296/2023 stipulează că persoanele impozabile stabilite în România care emit facturi pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în România au obligația de a transmite facturile în sistemul RO E factura începând cu 1 ianuarie 2024. Această obligație se aplică operatorilor economici - persoanelor impozabile stabilite în România pentru livrările și prestările în relația B2B (Business to Business), indiferent dacă aceștia sunt înregistrați în scopuri de TVA.
Asociațiile de proprietari, calificate drept furnizori de servicii, intră sub incidența acestor prevederi dacă îndeplinesc criteriile stabilite de Legea nr. 296/2023. Acestea trebuie să fie operatori economici - persoane impozabile stabilite în România, să efectueze livrări de bunuri sau prestări de servicii în România și să aibă relații comerciale în sistemul B2B. Pentru persoanele fizice, nu există obligativitatea utilizării sistemului RO E factura în relația B2C (Business to Consumer).
Recomandarea este ca asociațiile de proprietari care îndeplinesc aceste condiții să se înregistreze în Sistemul de Preluare și Validare (SPV) și să transmită facturile emise în sistemul RO E factura pentru tranzacțiile B2B începând cu 1 iulie 2024, în conformitate cu prevederile legale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.