După 50 de ani, americanii ajung din nou pe Lună dar modulul are o problemă

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:

Vehiculul de aselenizare numit Odysseus este "viu și sănătos", dar se odihnește pe o parte, la o zi după ce a aselenizat, fiind prima navă spațială privată care a ajuns pe suprafața lunară și prima din SUA din 1972 încoace, a anunțat vineri compania din spatele acestui vehicul, scrie Reuters care mai arată că acțiunile companiei au scăzut după ce au fost semnalate probleme ale modulului.

Compania Intuitive Machines LUNR.O, cu sediul în Houston, a dezvăluit, de asemenea, că o eroare umană a dus la o defecțiune a telemetrului cu laser al navei spațiale, cum au detectat inginerii defecțiunea din întâmplare cu câteva ore înainte de momentul aselenizării și cum au improvizat o soluție de urgență care a salvat misiunea de la o probabilă prăbușire.

Deși Odysseus a ajuns la suprafață intactă joi, analiza datelor efectuate de inginerii de zbor a arătat că nava cu șase picioare s-a împiedicat, aparent, de propriile picioare în timp ce se apropia de finalul coborârii sale, au mai declarat oficialii companiei în cadrul unei ședințe de informare.

Se crede că nava spațială și-a prins unul dintre picioarele pe suprafața lunară neuniformă și s-a răsturnat, ajungând să se oprească lateral, sprijinită de  o piatră la un capăt, a declarat directorul general Stephen Altemus, a cărui companie a construit și a pilotat modulul de aselenizare.

Cu toate acestea, toate indiciile arată că Odysseus "este stabil în apropierea sau la locul de aselenizare preconizat", în apropiere de un crater numit Malapert A, în regiunea polului sudic al Lunii, a declarat Altemus reporterilor.

"Avem comunicații cu modulul de aselenizare", iar operatorii de control al misiunii trimit comenzi către vehicul, a spus Altemus, adăugând că se lucrează pentru a obține primele imagini foto de pe suprafața lunară de la locul de aselenizare.

Un scurt raport de stare a misiunii postat pe site-ul companiei la începutul zilei de vineri a descris Odysseus "viu și bine".

Compania afirmase joi, la scurt timp după aselenizare, că semnalele radio indicau că Odysseus, un cilindru hexagonal înalt de 3,5 metri, a aterizat în poziție verticală, dar Altemus a spus că această concluzie eronată se baza pe telemetria de dinaintea aterizării.

Poziția dezavantajează dispozitivul

Deși poziția laterală a modulului de aselenizare este departe de a fi ideală, oficialii companiei au declarat că toate cele șase încărcături științifice și tehnologice ale NASA, cu excepția uneia, au fost montate pe porțiuni ale vehiculului lăsate expuse și receptive la comunicații, "ceea ce este foarte bine pentru noi", a spus Altemus.

"Credem că putem satisface toate nevoile încărcăturilor utile comerciale", de asemenea, a adăugat el.

Cu toate acestea, două dintre antenele vehiculului spațial au fost lăsate îndreptate spre suprafață, o circumstanță care va limita comunicațiile cu modulul de aselenizare, a precizat Altemus.

De asemenea, funcționalitatea unui panou de energie solară de pe partea superioară a Odysseus, acum orientat în direcția greșită, este incertă, dar o a doua matrice de pe partea laterală a navei spațiale pare să fie în stare de funcționare, iar bateriile navei spațiale au fost încărcate complet, a precizat el.

Nava spațială robotizată fără echipaj a ajuns joi pe suprafața lunară după o apropiere finală și o coborâre de neuitat în care a apărut o problemă la sistemul său de navigație, ceea ce a necesitat ca controlorii de zbor de la sol să folosească o soluție de rezolvare netestată pentru a evita ceea ce ar fi putut fi o aselenizare forțată catastrofală.

Telescoapele originale cu laser au devenit nefuncționale deoarece inginerii companiei de la Centrul Spațial Kennedy al NASA din Florida nu au reușit din greșeală să deblocheze un comutator de siguranță înainte de lansarea în spațiu a modulului de aselenizare joia trecută, a declarat Altemus.

"A fost o omisiune din partea noastră", a spus el, comparând comutatorul trecut cu un mecanism de siguranță de pe o armă de foc.

Problema a fost detectată întâmplător abia o săptămână mai târziu, în timpul când modului era pe orbita lunară, cu doar câteva ore înainte de aselenizare, când controlorii de zbor rezolvau o altă problemă.

Altfel, aceștia ar fi putut realiza că dispozitivul de siguranță era încă activat doar când a venit momentul să pornească telemetrele în ultimele cinci minute de coborâre, a declarat directorul misiunii, Tim Crain.

Tensiunea a crescut pe măsură ce inginerii au stabilit că software-ul existent la bordul navei spațiale nu putea să anuleze blocarea de siguranță pentru a activa telemetrele, au declarat oficialii companiei.

În cele din urmă, inginerii s-au străduit să scrie un software care să direcționeze în schimb modul în care modulul de aselenizare să se bazeze pe o sarcină utilă experimentală Lidar NASA de la bord - un sistem de teledetecție care utilizează impulsuri rapide de lumină asemănătoare laserului și reflexiile acestora pentru a judeca distanțele dintre obiecte.

Destinat să fie utilizat doar ca demonstrație tehnologică, precum și ca o posibilă soluție de rezervă, Lidar al NASA a salvat situația, deși a fost folosit în condiții de extremă constrângere.

"Este o miză foarte mare", a declarat fostul director de misiune al SpaceX, Abhi Tripathi. "Directorul de misiune trebuie să se asigure că toată lumea își face treaba și că își face treaba perfect, aproape ca un dirijor".

Crain a declarat că nava spațială, care a ars pentru prima dată în spațiu un combustibil de propulsie format din metan lichid și oxigen lichid, "s-a comportat impecabil" în timpul zborului de șapte zile către și pe orbita Lunii.

Starea lui Odysseus a fost tulbure imediat după aselenizare. A fost nevoie de ceva timp, după o pană de curent radio anticipată, pentru a restabili comunicațiile cu nava spațială și pentru a determina soarta acesteia la aproximativ 239.000 de mile (384.000 km) de Pământ.

Când contactul a fost în cele din urmă reînnoit, semnalul a fost slab, confirmând că modulul de aselenizare a atins solul, dar lăsând controlul misiunii imediat nesigur în ceea ce privește starea exactă și poziția vehiculului, au declarat oficialii companiei în timpul unei transmisiuni pe internet a evenimentului joi seara.

Crain a declarat că, în opinia sa, sarcinile utile de la bordul modulului de aselenizare vor putea funcționa timp de aproximativ nouă sau zece zile, după care soarele va fi apus pe locul de aselenizare polară.

Acțiunile Intuitive Machines s-au prăbușit vineri cu 30% în tranzacțiile prelungite, ștergând toată creșterea lor din ședința de vineri, după ce compania a declarat că modul în care a aterizat pe Lună s-a răsturnat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 470769.89RON
1 ETH = 15990.17RON
1 LTC = 425.19RON
1 XRP = 6.54RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel