"Am şansa să împărtăşesc cu dumneavoastră experienţe personale pe care le-am trăit în ultimii 30 de ani şi care vor da răspuns multora dintre întrebările încă nerostite sau unor afirmaţi care au fost făcute, până acum, de diverşi intervenienţi. O să încep să vă prezint drama căilor ferate din România, în istoria sa recentă.
Începutul anilor '90 mă găseşte implicat într-o echipă multidisciplinară care făcea analize anuale de competitivitate ale economiei romanești care erau prezentate la Forumul Economic de la Davos. Ca orice analiză SWOT respectabilă, puncte tari, puncte slabe. Ştiți care era primul punct în lista de puncte tari ale economiei românești? Infrastructura de cale ferată. Lungimea reţelei, ramificaţii, calitate - pe primul loc. Principalul avantaj competitiv al economiei româneşti.
1993-1994 - Îl conving, la vremea respectivă, pe preşedintele Fondului Proprietăţii de Stat (FPS), domnul Emil Dima, să introducă contracte de management la firmele cu capital de stat. Introduce, prin Hotărâre de Guvern, experimental, pentru un an, contracte de management. După aplicarea timp de un an a acestui contract, mă cheamă speriat în biroul său şi spune: "Din păcate, nu pot să respect ceea ce am semnat deja cu directorii de firme cu capital de stat. Uite cine e primul, aici, ca performanță. Ar trebui ca, pe lângă lefurile pe care le-a luat, să îi dau şi un bonus financiar de sfârşit de an pentru că a avut o activitate economică performantă, a plătit taxe şi impozite, a plătit salariile la timp, şi-a plătit furnizorii".
Constantin Stroe de la Dacia - Dumnezeu să îl odihnească - trebuia să primească cash sau sub formă de acţiuni sau în format mixt echivalentul a 200.000 de dolari. Acesta era bonusul său financiar pentru performanță într-un an. Zice: "Îţi dai seama? Îmi iau ăştia gâtul. Avem cinci ani de când am ieşit din comunism şi, când vor afla că un manager de firmă cu capital de stat ia atâţia bani, sigur iese poporul în stradă". Nu respectă acea prevedere, anulează Hotărârea de Guvern, anulează toate contractele. Este momentul în care se deschide "sportul naţional" numit "devalizarea companiilor cu capital de stat. Evident, întreaga clasă politică miroase oportunitatea şi, din acel moment, tot ceea ce mişcă în zona executivă a companiilor cu capital de stat devine o miză pentru clasa politică. Începe operațiunea de căpușare a tuturor firmelor cu capital de stat", a povestit Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.