Dumitru Chisăliţă atrage atenția: Multe firme fentează sistemul

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Conducte de gaze / Foto: Freepik
Conducte de gaze / Foto: Freepik

Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, atrage atenția că sunt multe firme care ocolesc legea pentru a putea accesa unele fonduri dar pe care le folosesc în alt scop decât cel pentru care sunt acordate.

Finanțarea europeană nu mai este eligibilă pentru rețelele de gaze naturale, dar este disponibilă pentru rețelele de hidrogen. În această situație, multe firme găsesc o modalitate de a "fenta" sistemul, anunțând că vor realiza rețele "hidrogen ready" cu scopul de a accesa banii, dar intenția lor reală este să le folosească pentru a transporta gaze naturale. Această situație poate duce la realizarea de rețele care, la final, să nu fie capabile să alimenteze toți consumatorii de gaze pentru care se dorește a fi construite, din cauza principiilor de proiectare diferite a rețelelor "hidrogen ready" față de cele de gaze naturale.

Hidrogenul și gazele naturale sunt ambele gaze combustibile, dar proprietățile lor diferite determină modalități diferite de curgere. Hidrogenul curge mult mai ușor, deplasându-se cu viteze mai mari decât gazele naturale.

Un studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă, "Curgerea gazelor în sistemele de distribuție în amestec cu hidrogenul", a stabilit că odată cu creșterea cantității de hidrogen prezentă în amestecul de gaze, crește capacitatea de transport a conductelor. Introducerea hidrogenului în amestec cu gazele naturale în conductele existente determină creșterea capacității de transport a sistemelor de gaze.

Pe de altă parte, dacă folosim sistemele actuale de gaze pentru a transporta un volum mai mare de amestec gaz+hidrogen, o conductă proiectată să transporte hidrogen, dacă va fi umplută cu gaz natural, va transporta mai puțin gaz natural, adică nu vor mai ajunge gazele pentru toți consumatorii.

Condițiile de finanțare ale UE nu mai permit finanțarea sistemelor de transport-distribuție gaze naturale, dar sunt disponibile multiple sisteme de finanțare pentru rețelele de hidrogen. Astfel, au apărut firme care au venit cu proiecte de distribuții inteligente (care includ și un sistem hidrogen ready), pentru a putea accesa bani, dar intenția lor este să transporte exclusiv gaze naturale după construirea rețelei. Volumul pe care îl poate transporta o conductă proiectată pentru hidrogen presupune transportarea de cca 3 ori mai puține volume de gaze naturale.

Numărul de case care nu mai pot fi alimentate cu energia din gazele naturale în amestec cu hidrogenul în funcție de ponderea hidrogenului în amestecul de gaze într-o rețea proiectată ca hidrogen ready care se va folosi ulterior pentru a transporta gaze:

  • 10% hidrogen: 3% din case nu mai pot fi alimentate

  • 20% hidrogen: 8% din case nu mai pot fi alimentate

  • 30% hidrogen: 15% din case nu mai pot fi alimentate

Sistemele de gaze sunt construite cu scopul de a asigura energia necesară la consumatori pentru realizarea diverselor activități. Astfel, condiția principală pe care trebuie să o îndeplinească un sistem care este convertit este să aibă capacitatea de a transporta energia necesară pentru consumatorii pentru care au fost racordați la sistem.

Puterea calorifică a gazelor naturale este de 3,1 ori mai mare decât în cazul hidrogenului, deci este necesar de 3,1 ori mai mult volum de hidrogen care să dezvolte aceeași putere pe care o dezvoltă o unitate de volum de gaz.

Activitățile de construcție mascată a rețelelor de gaze naturale în România, sub umbrela unui sistem "hydrogen ready", poate determina, în lipsa unor reglementări corespunzătoare, realizarea de rețele care să nu mai alimenteze cu energie suficientă toți consumatorii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 465104.63RON
1 ETH = 15916.49RON
1 LTC = 423.44RON
1 XRP = 5.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel