Mai puține avioane, mai multe drone sau cum să facem față provocării chinezești
Să cumperi mai puțin pentru a deține mai mult este ceea ce a propus Frank Kendall, secretar al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite (USAF). "Pentru a avea o forță aeriană accesibilă și de dimensiuni rezonabile, trebuie să introducem platforme low-cost. Acest lucru înseamnă că trebuie să achiziționăm mai puține aeronave și mai multe drone. O strategie favorizată de un context de cursă a înarmării spre noua generație inițiată de ascensiunea capacității aeriene chineze”, a explicat, recent, oficialul american.
Cu avioanele sale de luptă J-10, J-11, J-16, J-20 și J-35, cu avioanele de supraveghere aeriană KJ-500 și KJ-600, cu avioanele de transport și realimentare Y-20 și cu viitorul Xian H-20, Forțele Aeriene ale Chinei se laudă că s-ar afla la același nivel cu forțele aeriene americane.
Trebuie recunoscut că, într-adevăr, țara conducă de Xi Jinping a avansat în ultimii ani: J-20 concurează direct cu F-35, iar proiectul său de bombardier invizibil Xian H-20 se compară cu B-21 Raider al SUA. Acestea sunt tipurile de arme care determină Beijingul să își afirme puterea, dar care trebuie temperate în fața deficiențelor țării în ceea ce privește puterea navală aeriană.
Statele Unite au încă 11 portavioane cu propulsie nucleară, față de cele două portavioane convenționale ale Chinei. Dar ceea ce îngrijorează administrația americană este dorința lui Xi Jinping de a avea cât mai mult, indiferent ce. Capacitatea USAF scade de la an la an: de la peste 7.500 de aeronave în 2004, la puțin peste 5.300 în 2017. Deși această reducere a fost explicată prin sfârșitul Războiului Rece și prin încetarea amenințărilor directe, această justificare nu mai este relevantă în fața provocării chineze. Deși este dificil de estimat capacitatea aeriană a Chinei, există toate motivele să credem că Beijingul, cu economia sa în plină expansiune, produce în masă avioane de luptă.
O doctrină deja bine stabilită
USAF intenționează să retragă aproape 400 de avioane de luptă în următorii cinci ani, reducând și mai mult puterea de luptă a SUA. Decizia a fost luată din cauza "decalajului major" față de adversarii săi și pentru a se concentra pe îmbunătățirea capacității. "Ar fi o greșeală să avem mai multe lucruri care nu sunt adecvate zilei de astăzi și să folosim resursele pentru asta în loc să abordăm lucrurile de care avem nevoie pentru a reduce acest decalaj.
USAF a început deja să aplice această doctrină, eliberându-se de o parte din avioanele sale F-16 îmbătrânite prin lansarea programului de drone Skyborg, iar US Navy intenționează să își elibereze Super Hornets de sarcinile de realimentare cu un grup de drone MQ-25. În cele din urmă, doctrina JADC2 (Joint All-Domain Command & Control) este cea care triumfă. Frank Kendall nu face decât să reafirme ceea ce s-a spus deja: necesitatea absolută de a renunța la aeronavele care nu au nicio valoare adăugată semnificativă, dar care sunt costisitoare și necesită resurse umane.
”O aberație dramatică”
Această doctrină justifică reducerea comenzilor de F-35 pentru USAF în bugetul anual al Pentagonului pentru 2023 (33 în loc de 48). După 17 ani de dezvoltare și un cost amețitor, F-35 este a devenit "o aberație dramatică", potrivit lui Frank Kendall.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.