Producătorii, obligați să repare
Noile norme garantează că producătorii oferă servicii de reparații în timp util și eficiente din punct de vedere al costurilor și informează consumatorii cu privire la drepturile lor la reparații. Bunurile reparate în cadrul garanției vor beneficia de o prelungire suplimentară de un an a garanției legale, ceea ce îi va stimula și mai mult pe consumatori să aleagă repararea în locul înlocuirii.
După expirarea garanției legale, producătorul este în continuare obligat să repare produsele de uz casnic obișnuite, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în conformitate cu legislația UE, cum ar fi mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar smartphone-urile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. De asemenea, consumatorii pot împrumuta un dispozitiv în timp ce al lor este reparat sau, dacă acesta nu poate fi reparat, pot opta pentru o unitate recondiționată ca alternativă.
Informații privind condițiile și serviciile de reparații
Un formular european de informare poate fi oferit consumatorilor pentru a-i ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparații (cu precizarea naturii defecțiunii, a prețului și a duratei reparației). Pentru a facilita procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online cu secțiuni naționale pentru a ajuta consumatorii să găsească cu ușurință atelierele de reparații locale, vânzătorii de bunuri recondiționate, cumpărătorii de articole defecte sau inițiativele de reparații conduse de comunități, cum ar fi cafenelele de reparații.
Revigorarea pieței reparațiilor
Normele vizează consolidarea pieței de reparații din UE și reducerea costurilor de reparații pentru consumatori. Producătorii vor trebui să furnizeze piese de schimb și unelte la un preț rezonabil și nu vor avea voie să utilizeze clauze contractuale, tehnici hardware sau software care să împiedice reparațiile. În special, aceștia nu pot împiedica utilizarea de către reparatorii independenți a pieselor de schimb second-hand sau a pieselor de schimb tipărite 3D și nici nu pot refuza să repare un produs doar din motive economice sau pentru că acesta a fost reparat anterior de altcineva.
Una dintre companiile care s-a opus vehement și a intrezis orice fel de reparații a fost Apple. Compania americană a preferat să elimine complet toți reparatorii, fie că era vorba despre cei oficiali, fie că era vorba despre amatori.
Promovarea reparațiilor la prețuri accesibile
Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare stat membru va trebui să pună în aplicare cel puțin o măsură de promovare a reparațiilor, cum ar fi vouchere și fonduri pentru reparații, desfășurarea de campanii de informare, oferirea de cursuri de reparații sau sprijinirea spațiilor de reparații conduse de comunități.
Ce urmează
Odată ce directiva va fi aprobată în mod oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Această decizie vine ca măsură suplimentară în lupta cu poluarea și valurile de deșeuri dar și cu dependența de materii prime din China, de exemplu.
Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente cu CO2, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an.
Consumatorii, la rândul lor, pierd în jur de 12 miliarde de euro prin înlocuirea bunurilor în loc să le repare. În plus, se preconizează că noile norme vor aduce 4,8 miliarde de euro în creștere și investiții în UE.
Directiva vine în completarea altor norme noi ale UE privind proiectarea ecologică și responsabilizarea consumatorilor pentru tranziția ecologică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.