Legea a fost aprobată cu 584 de voturi pentru, 3 împotrivă și 14 abțineri. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al unui produs prin reparații.
Totodată, consumatorilor li se vor pune la îndemână piese de schimb, instrumente și informații pentru a realiza reparațiile necesare dispozitivelor defecte pe cont propriu.
Noile norme garantează că producătorii oferă servicii de reparații în timp util și eficiente din punct de vedere al costurilor și informează consumatorii cu privire la drepturile lor la reparații. Bunurile reparate în cadrul garanției vor beneficia de o prelungire suplimentară de un an a garanției legale, ceea ce îi va stimula și mai mult pe consumatori să aleagă repararea în locul înlocuirii.
După expirarea garanției legale, producătorul este în continuare obligat să repare produsele de uz casnic obișnuite, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în conformitate cu legislația UE, cum ar fi mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar smartphone-urile.
Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. De asemenea, consumatorii pot împrumuta un dispozitiv în timp ce al lor este în service sau, dacă acesta nu poate fi reparat, pot opta pentru un dispozitiv reparat ca alternativă.
Servicii de reparații la îndemână
UE va pune la dispoziție consumatorilor informații pentru a-i ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparații (detaliind natura defectului, prețul și durata reparației). Pentru a facilita procesul de reparare, va fi creată o platformă online europeană cu secțiuni naționale pentru a ajuta consumatorii să găsească cu ușurință atelierele de reparații locale, vânzătorii de bunuri recondiționate sau cumpărătorii de articole defecte.
Noua lege vizează consolidarea pieței de reparații din UE și reducerea costurilor de reparații pentru consumatori. Producătorii vor trebui să furnizeze piese de schimb și unelte la un preț rezonabil și nu vor avea voie să utilizeze clauze contractuale, tehnici hardware sau software care să împiedice reparațiile. În special, aceștia nu pot împiedica utilizarea de către reparatorii independenți a pieselor de schimb second-hand sau a pieselor de schimb tipărite 3D și nici nu pot refuza să repare un produs doar din motive economice sau pentru că acesta a fost reparat anterior de altcineva.
Reparații la prețuri accesibile
Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare stat membru va trebui să pună în aplicare cel puțin o măsură de promovare a reparațiilor, cum ar fi vouchere și fonduri pentru reparații, desfășurarea de campanii de informare, oferirea de cursuri de reparații sau sprijinirea spațiilor de reparații conduse de comunități.
Odată ce directiva va fi aprobată în mod oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente cu CO2, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an. De asemenea, consumatorii pierd anual aproximativ 12 miliarde de euro prin înlocuirea bunurilor în loc să le repare. În plus, se preconizează că noile norme vor aduce 4,8 miliarde de euro în creștere și investiții în UE.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.