Publicitate
Vă prezentăm, în cele ce urmează, principalele prevederi ale unui document care urmează a fi analizat în data de 9 septembrie şi care instituie un set de reguli valabile la nivel european pentru economisirea energiei.
"Prețurile gazelor au crescut de patru ori în 2022 față de 2021. Creșterea a fost deosebit de grav în lunile care au urmat începerii invaziei Ucrainei și cele recente întreruperea furnizării de gaze și a condus la o creșterea costurilor centralelor pe gaz. Centralele pe gaz stabilesc adesea prețul plătite pentru energia electrică, indiferent de sursele din care sunt generate. Aceasta este în special în cazul pieței de energie electrică pentru ziua următoare. Al cincilea pachet de sancțiuni adoptat de UE a interzis cumpărarea, importul sau transferul de cărbune și alte fosile solide carburanți în UE din Rusia începând cu 10 august 2022. Al șaselea pachet a introdus petrol restricții de import. Restricțiile la importul de cărbune și petrol au afectat profund piețele energetice care au rezultat în creșteri substanțiale ale prețurilor, volatilitatea și incertitudinea privind aprovizionarea cu energie a acestora mărfuri. Creșterea prețurilor la gaze a continuat să susțină liderul trecerii de la gaz la cărbune la o creștere a cererii de cărbune termic în generarea de energie în Europa.
În același timp, temperaturile record din vara anului 2022 au crescut cererea de energie electrică, în timp ce generarea de energie electrică din alte tehnologii a fost semnificativ sub nivelurile istorice din cauza circumstanțelor tehnice și dependente de vreme in aceeași perioada. Acest lucru se datorează în principal unui deficit în producția de energie nucleară plante în diferite state membre și o secetă excepțională, care a dus la rar generarea hidroenergetică și nivelurile scăzute ale râurilor majore care afectează transportul de mărfuri. Prin urmare, din cauza deficitului energetic excepțional, nivelurile de generare pe gaz au s-a menținut constant ridicat contribuind la prețurile ridicate la energie, constituind o povară pentru consumatorilor și atenuarea redresării economice. (...)
Un efort coordonat al statelor membre pentru a reduce cererea de energie electrică și a redistribui veniturile anumitor tehnologii pentru a sprijini consumatorii, în special pe cei vulnerabili, vor atenuează impactul prețurilor ridicate la energie și se va asigura că criza actuală nu conduce la un prejudiciu de durată pentru cetățeni și economie. Un astfel de efort coordonat păstrează funcționarea pieței interne a energiei, asigurându-se că energia electrică în Europa continuă să o facă curge acolo unde este cel mai necesar și consacrând principiul solidarității energetice între state membre și cetățeni ai Uniunii", se arată în document.
Care sunt propunerile din regulament
"Prezentul regulament stabilește reguli pentru a aborda situația de prețuri ridicate la energie electrică, pentru a le atenua impactul asupra consumatorilor și asupra economiei și pentru a proteja funcționarea energiei electrice interne piață, in spirit de solidaritate. Aceste reguli includ măsuri excepționale și limitate în timp ce vizează reducerea consumului de energie electrică, obligația de a limita veniturile pe care anumiți producători le primesc din vânzarea energiei electrice și posibilitatea de a aplica intervenții publice în stabilirea prețurilor pentru furnizarea de energie electrică pentru gospodării și întreprinderi mici și mijlocii", se arată în articolul 1 al proiectului de regulament.
Stingem lumina
Iată ce prevăd articolele 3 şi 4:
Articolul 3
Reducerea consumului total net de energie electrică
(1) Fiecare stat membru depune eforturi pentru a-și reduce consumul total net de energie electrică, cu un obiectiv a unei reduceri cu cel puțin 10% a consumului net lunar de energie electrică față de media consumului net de energie electrică în luna corespunzătoare perioadelor de referință.
Articolul 4
Reducerea consumului net de energie electrică în timpul orelor de vârf
(1) Pentru fiecare lună, fiecare stat membru identifică în avans un număr de ore de vârf corespunzând unui minim de 10% și maxim 15% din toate orele lunii.
(2) Fiecare stat membru își reduce consumul net de energie electrică în timpul acestor vârfuri identificate ore de preţ. Reducerea realizată în orele de vârf selectate ar trebui să atingă în medie la cel puțin 5% și trebuie exprimat în MWh.
(3) Reducerea este diferența dintre consumul net de energie electrică pentru cei identificați orele de vârf și consumul de referință corespunzător. Consumul de referință pentru o oră dată se calculează prin medierea consumului trecut în raport cu referința perioade pentru aceeași oră, aceeași zi a săptămânii din aceeași lună, ținând cont de efectul temperaturii.
Ce măsuri sunt propuse
Articolul 5
Măsuri pentru realizarea reducerii cererii
(1) Statele membre sunt libere să aleagă măsurile adecvate pentru reducerea energiei electrice nete consum în conformitate cu articolele 3 și 4 de mai sus. Măsurile trebuie să fie clar definite, transparente, proporționale, nediscriminatorii și verificabile. Măsurile vor, în special:
(a) să fie bazate pe piață, acolo unde este posibil, cu compensarea stabilită printr-o deschidere proces competitiv
(b) să nu denatureze în mod nejustificat concurența sau buna funcționare a pieței interne în electricitate.
(c) să nu se limiteze în mod nejustificat la anumiți consumatori sau grupuri de consumatori, pentru a reduce șansele de subvenții și denaturări care afectează anumite industrii. Măsurile ar trebui pentru de exemplu, să fie deschis tuturor tipurilor de consumatori capabile să ofere reduceri ale cererii căutat;
(d) să se asigure că reducerile cererii nu ar trebui să fie declanșate în perioadele în care costul net de declanșarea unei reduceri a cererii ar fi pozitivă (adică atunci când costul plății beneficiar pentru reducerea cererii ar depăși economiile pentru consumatori din reducerea prețurile energiei electrice în perioada de reducere a cererii);
(e) implică publicarea transparentă a condițiilor pentru declanșarea oricărui răspuns la cerere;
(f) se asigură că orice reduceri compensate ale cererii sunt „suplimentare”. Reduceri ale cererii oricum ar fi avut loc, de exemplu, la prețurile mari recente ale energiei electrice nu trebuie compensate, deci o metodă robustă de identificare a liniei de bază pentru este necesară măsurarea reducerilor cererii.
(2) Pentru a reduce consumul net de energie electrică în conformitate cu articolul 3, statele membre pot lua în considerare campanii naționale de creștere a gradului de conștientizare, publicarea de informații țintite cu privire la prognoza situația din sistemul electric, măsuri de reglementare care limitează consumul de energie neesențială și stimulente specifice pentru reducerea consumurilor de energie electrică.
(3) Pentru a reduce consumul în timpul orelor de vârf, statele membre pot lua în considerare licitații în care ofertanții câștigători primesc compensații pentru energia electrică suplimentară neconsumată fata de consumul preconizat in aceasta ora fără ofertare. Astfel de licitații vor fi deschise la participarea agregatorilor în conformitate cu articolul 17 din Directiva (UE) 2019/944.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.