Gazprom PJSC pretinde de la Moldovagaz suma de 709 milioane de dolari pentru gazele livrate şi penalităţi. Gigantul rus este acţionarul majoritar la Moldovagaz, companie la care Guvernul de la Chişinău deţine o participaţie de 35%. Însă, autorităţile de la Chişinău au propus miercuri să plătească 8,6 milioane de dolari din datorie, la finalul unui audit efectuat de firmele Wikborg Rein (Norvegia) şi Forensic Risk Alliance (Marea Britanie).
"Am fost informaţi de Gazprom că ei nu vor recunoaşte auditul pentru că nu au fost implicaţi în proces, însă, pe baza acordului din 2021, este dreptul Republicii Moldova de a efectua acest audit independent", a declarat ministrul Infrastructurii din Republica Moldova, Andrei Spînu. "Suntem gata să ne apărăm drepturile în tribunalele internaţionale, având în vedere că aceasta este o dispută comercială şi datoria nu poate fi considerată ca fiind una suverană, aşa cum ar dori Gazprom", a adăugat Spînu.
Auditul a arătat că, pentru o mare parte din datoriile Moldovagaz, care s-au acumulat în perioada 1991-2002, nu există dovezi, deoarece grupul rus Gazprom nu a putut furniza documentele solicitate şi, de asemenea, includ penalităţi "exorbitante", a Executivul de la Chişinău, într-un comunicat de presă difuzat miercuri.
După mai mulţi ani în care s-a bazat numai pe Rusia pentru aprovizionarea cu energie, Republica Moldova face progrese în diversificarea surselor de aprovizionare cu ajutorul Uniunii Europene. Potrivit lui Andrei Spînu, în prezent, Republica Moldova are suficiente rezerve de gaze în depozite care să îi asigure necesarul până la finele lunii decembrie şi va continua să acumuleze cantităţi de gaze pentru a se asigura că îşi acoperă întregul consum de pe perioada iernii.
"Pentru aprovizionarea cu electricitate, cel mai probabil Republica Moldova va continua să se bazeze pe România precum şi pe electricitatea pe care o primeşte din Transnistria", a spus Andrei Spînu, joi, la Bucureşti.
În pofida riscurilor de securitate la graniţele sale, Republica Moldova continuă să facă progrese cu investiţiile necesare în căi ferate şi drumuri, pentru a îmbunătăţi legăturile cu România.
"În prezent, toate căile noastre ferate sunt conectate cu cele ale Ucrainei şi duc la porturile de la Dunăre, care acum sunt supuse unui intens bombardament", a precizat Spînu. Potrivit acestuia se derulează investiţii finanţate de UE şi instituţii internaţionale pentru a moderniza reţeaua feroviară şi a o conecta cu cea din Iaşi, ca o poartă spre Europa.
Citește și Datoria R. Moldova la Gazprom, de 10 ori mai mică decât afirmă rușii
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.