Mulți din industrie refuză să facă afaceri cu pietre prețioase rusești după invazia din Ucraina și după ce gigantul minier Alrosa PJSC a fost vizat de sancțiuni americane. Dar există o mână de cumpărători indieni și belgieni care achiziționează volume mari în condiții avantajoase, ajungând să aleagă diamantele de care au nevoie, în timp ce alții stau deoparte.
Afacerile se desfășoară în liniște, chiar și pentru lumea faimoasă a diamantelor, care este foarte secretoasă.
Și, deși nu încalcă sancțiunile, există și alte riscuri de luat în considerare - nume grele precum Tiffany & Co. și Signet Jewelers Ltd. nu doresc diamante rusești care au fost extrase de la începutul războiului, iar furnizorii spun că sunt îngrijorați de faptul că ar putea pierde contracte cruciale prin comercializarea pietrelor prețioase de la Alrosa.
Vânzările prezintă o problemă pentru orice încercare de boicotare: odată ce pietrele intră în lanțul de aprovizionare, devin aproape imposibil de urmărit. Diamantele sunt vândute în pachete de dimensiuni și calități similare - există aproximativ 15.000 de categorii diferite - și pot fi schimbate și amestecate de mai multe ori înainte de a ajunge într-un inel de logodnă sau într-un pandantiv.
Retailerii occidentali care încearcă să evite bijuteriile rusești sunt, de asemenea, preocupați de asigurarea unui număr suficient de diamante, în special a tipurilor mici și mai ieftine în care este specializată Alrosa. Compania asigura aproximativ o treime din cantitatea de diamante brute de pe piața mondială, iar toate pietrele rusești extrase înainte de război sunt, în esență, epuizate.
Unele mari branduri europene de lux au cerut companiei De Beers, să crească vânzările potrivit unor surse citate de Bloomberg. Compania a făcut unele eforturi în acest sens, dar nu prea are prea multe lucruri în plus de vândut, au mai spus sursele citate.
În timp ce livrările rusești divizează lumea diamantelor, o mare parte din tensiuni se concentrează în "midstream", o rețea vastă de întreprinderi, în mare parte de familie, care taie, lustruiesc și comercializează pietrele prețioase din lume - multe dintre ele în India - și asigură legătura între companiile miniere și magazinele de bijuterii.
Înainte de invazia Rusiei în Ucraina, Alrosa vindea în fiecare lună către peste 50 de astfel de clienți. Vânzările au înghețat inițial după invazie, dar acum au revenit la niveluri aproape normale.
Dar acest lucru se întâmplă foarte discret. Înainte de război, compania efectua 10 vânzări pe an de la biroul său din Anvers, Belgia, pe baza unui calendar stabilit, iar rezultatele erau publicate ulterior. Acum, Alrosa a încetat să mai publice orice informație privind vânzările sau performanțele sale financiare.
Cea mai mare parte a midstream-ului indian evită în continuare achizițiile din Rusia din cauza riscului de a pierde clienți occidentali ca urmare a acestui fapt, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune.
SUA, în special, este o piață crucială - 50% din toate diamantele șlefuite sunt vândute în această țară, de la piese de lux în valoare de zeci de milioane de dolari la pietre care se vând cu mai puțin de 200 de dolari la comercianți cu amănuntul precum Walmart Inc.
În timp ce diamantele sunt un lux discreționar pentru cei care le cumpără, afacerea în sine este un fundament economic pentru principalele centre de tăiere și comercializare. Comerțul cu diamante susține aproximativ un milion de locuri de muncă în India, unde guvernul a făcut presiuni pentru ca afacerile să continue să curgă. Premierul Belgiei a reiterat, de asemenea, poziția țării, conform căreia pietrele rusești nu ar trebui sancționate - peste 80% din diamantele brute sunt comercializate prin orașul port Anvers, la un moment dat.
Deocamdată, marea majoritate a pietrelor rusești trec prin aproximativ 10 cumpărători. Companiile indiene Kiran Gems și Shree Ramkrishna Exports Pvt sunt cei mai mari doi cumpărători, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune.
Kiran și SRK nu au răspuns la întrebările adresate de jurnaliștii Bloomberg prin care se solicitau comentarii. Purtătorii de cuvânt ai Alrosa și De Beers au refuzat să comenteze.
După ce diamantele rusești sunt tăiate și lustruite, se presupune că vor ajunge în bijuterii pentru piețe precum China, Japonia și India. Aceste trei țări reprezintă împreună aproximativ 30% din cererea globală și - spre deosebire de comercianții cu amănuntul occidentali - sunt fericite să primească producția rusă.
Cu toate acestea, natura opacă a comerțului cu diamante, cu lanțul său de aprovizionare lung și întortocheat, înseamnă că pietrele rusești vor ajunge probabil și pe piețele occidentale.
Originea unui diamant este clară la începutul lanțului, atunci când i se eliberează un certificat în cadrul Procesului Kimberley, care a fost conceput pentru a pune capăt vânzării "diamantelor însângerate" care au finanțat războaiele din anii 1990.
Dar, după aceea, lucrurile pot deveni neclare. Pachetele cu pietre prețioase sunt adesea amestecate la casele de comerț, iar certificatul original va fi înlocuit cu o documentație de "origine mixtă", ceea ce face aproape imposibilă urmărirea locului în care diamantele rusești sunt în cele din urmă .
În timp ce teama de a nu-și înstrăina companiile occidentale este cel mai mare obstacol pentru majoritatea celor din industrie, dificultățile practice de a cumpăra din Rusia reprezintă, de asemenea, un factor de descurajare.
În urma sancțiunilor americane, majoritatea băncilor europene și din Orientul Mijlociu au renunțat să mai finanțeze achizițiile de la Alrosa, care anterior își vindea aproape toate diamantele în dolari americani. Rămân câteva bănci indiene care au devenit mai confortabile în ceea ce privește modul de facilitare a tranzacțiilor în alte monede, în principal euro și rupii.
Ca un semn de precauție continuă, IndusInd Bank Ltd., unul dintre cei mai mari finanțatori ai cumpărătorilor de diamante din India, a cerut clienților care participă la aceste tranzacții să semneze o declarație prin care să recunoască faptul că sunt responsabili în cazul în care orice tranzacție este înghețată, potrivit unor persoane familiarizate cu situația.
Un purtător de cuvânt al IndusInd a declarat că banca "respectă sancțiunile comerciale interne și internaționale, printre altele, nu efectuează tranzacții cu entități/persoane sancționate".
Pentru cei care sunt încă dispuși să cumpere, Alrosa oferă avantaje, inclusiv o flexibilitate neobișnuită, deși a menținut prețurile în general la același nivel cu cele ale De Beers.
În mod normal, se așteaptă ca clienții să ia un sortiment prestabilit de pachete de diamante. Acum, compania le permite cumpărătorilor să își aleagă pachetele, ceea ce înseamnă că pot selecta diamantele care nu se găsesc pe piață sau cele care sunt susceptibile de a aduce cel mai bun profit. Ca o reflectare a schimbării structurii industriei compania intenționează, de asemenea, să înființeze mai multe birouri de vânzări permanente în India.
Citește și: Un rar diamant roz este scos la vânzare
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.