A fost cea mai semnificativă creştere a dobânzii de la începutul crizei financiare globale din octombrie 2008, când NBH a majorat dobânda cu 300 de puncte de bază.
Analiştii intervievaţi de Reuters se aşteptau în medie la o creştere de 50 de puncte de bază, până la 6,4%, în timp ce trei analişti estimau un avans de 100 de puncte de bază.
Forintul are cea mai slabă evoluţie în rândul monedelor din Europa Centrală. Moneda euro era cotată luni la 404,5 forinţi, iar marţi se tranzacţiona la 398,15 forinţi, după anunţul NBH.
"Decizia NBH de a majora marţi dobânda cu un nivel peste aşteptări, 185 de puncte de bază, la 7,75%, demonstrează că instituţia a devenit acum mult mai îngrijorată în privinţa creşterii inflaţiei şi a deprecierii forintului. Credem că sunt posibile noi majorări, cel puţin până la 9%, în următoarele luni", a apreciat Joseph Marlow de la Capital Economics.
Anul acesta forintul s-a depreciat cu 7% faţă de euro chiar dacă în ultimul an NBH a majorat dobânda, din cauza presiunilor privind deficitul bugetar ridicat, a taxelor impuse companiilor şi a problemelor în relaţia cu Uniunea Europeană.
Economiştii intervievaţi de Reuters se aşteaptă la un nivel mediu al inflaţiei de 10,25% şi la o atenuare la 6,5% anul viitor, mult sub ţinta NBH de 2% - 4%.
Citește și Șoferii din Ungaria se confruntă cu limitarea realimentării la benzinăriile MOL și OMV
Şoferii maşinilor de pasageri din Ungaria vor putea cumpăra de vineri doar 50 de litri de combustibil pe zi la benzinăriile deţinute de grupul energetic ungar MOL şi firma austriacă OMV, pentru a evita perturbările provocate de plafonarea preţurilor de către Guvern, transmite Reuters.
Anunţul MOL reprezintă o înjumătăţire a precedentei limite impuse la realimentare. OMV a precizat că limita sa de 50 de litri se aplică doar combustibilului aflat sub incidenţa preţului plafonat, impus de Guvern din noiembrie pentru a proteja populaţia de creşterea preţurilor.
MOL, care deţine cea mai mare reţea de benzinării din Ungaria, a cerut retragerea graduală a măsurii. Preşedintele director general al MOL, Zsolt Hernadi, a afirmat în presa locală că eliminarea treptată a plafonării preţurilor la benzină şi motorină va fi necesară pentru asigurarea siguranţei aprovizionării pe termen lung.
În 16 iunie, Guvernul de la Budapesta anunţa că a extins până la 1 octombrie plafonarea preţurilor la combustibili în Ungaria. În noiembrie, Executivul stabilea că preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,27 dolari) pe litru la benzinării, sub preţurile actuale, de peste 500 de forinţi.
"Am introdus această limită (la realimentare) pentru a putea garanta securitatea aprovizionării", iar cei care vin să cumpere cu canistre combustibil nu vor mai beneficia de plafonarea preţurilor, a declarat pentru Reuters purtătorul de cuvânt al grupului energetic ungar, Piroska Bakos, adăugând că cei care cumpără cu canistra combustibil nu mai sunt eligibili pentru preţul plafonat.
OMV, care are aproape 200 de benzinării în Ungaria, a informat că va solicita preţul pieţei în cazul celor care cumpără cu canistra combustibil. Anunţul de vineri este cel mai recent indiciu că intervenţia pe piaţa combustibilului afectează echilibrul între cerere şi ofertă, scrie Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.