De ce s-a scufundat iahtul miliardarului Lynch. Cum afectează acest naufragiu industria

DCBusiness Team |
Data publicării:

Scufundarea superiahtul Bayesian în nordul Siciliei a mirat și șocat o lume întreagă.

La sfârșitul săptămânii trecute, unul dintre cele mai mari superiahturi cu vele din lume, Bayesian, s-a scufundat în largul coastelor Siciliei, în urma unei furtuni violente. Printre cei dați dispăruți se numără miliardarul Mike Lynch, un nume de referință în industria tech globală. Evenimentul tragic ridică semne de întrebare cu privire la siguranța maritimă, în contextul creșterii fenomenelor meteorologice extreme, atribuite adesea schimbărilor climatice.

Furtuna a surprins superiahtul în apele Mediteranei

Superiahtul Bayesian, o ambarcațiune impresionantă de 56 de metri, naviga sub pavilion britanic și era deținut de familia Lynch. Luni, în timpul unei croaziere în largul Siciliei, iahtul s-a confruntat cu condiții meteorologice extreme, care au dus în final la scufundarea rapidă a navei. Potrivit Camper & Nicholsons, compania care gestiona iahtul, Bayesian s-a confruntat cu „vreme severă și ulterior s-a scufundat” în apropiere de Palermo.

În momentul tragediei, la bordul navei se aflau 10 membri ai echipajului și 12 oaspeți. Dintre aceștia, 15 au fost salvați, inclusiv soția lui Lynch, Angela Bacares. Totuși, trupul bucătarului a fost găsit lângă epavă, iar alte șase persoane, inclusiv Mike Lynch și fiica sa de 18 ani, sunt încă dispărute.

Cauzele scufundării: Vânt puternic și condiții meteorologice extreme

Scufundarea rapidă a unui superiaht modern și bine echipat, precum Bayesian, din cauza condițiilor meteorologice extreme ridică întrebări serioase despre siguranța maritimă în contextul schimbărilor climatice. Se crede că ambarcațiunea a fost lovită de o trombă de apă, un tip de tornadă marină. Paza de coastă italiană a descris vântul ca fiind foarte puternic și, deși vremea rea fusese prognozată, intensitatea furtunii a fost neașteptată.

Karsten Borner, căpitanul unei ambarcațiuni aflate în apropiere, a relatat pentru Reuters că folosea motorul pentru a menține controlul asupra propriei nave și a evita o coliziune cu Bayesian atunci când furtuna a lovit. Borner a menționat că Bayesian „a ajuns pe apă [cu catargul] și apoi s-a scufundat”, sugerând că vânturile puternice și catargul înalt al navei au contribuit decisiv la dezastru.

Catargul înalt și chila retractabilă: posibile cauze ale tragediei

Bayesian avea un catarg de 72 de metri, cel mai înalt din aluminiu din lume conform producătorilor Perini Navi. Deși un catarg înalt nu este neapărat un element de vulnerabilitate într-o furtună, experții au exprimat îndoieli cu privire la faptul că acesta ar fi fost factorul principal în scufundare. Specialistul în structuri Filippo Mattioni a menționat posibilitatea ca o „trape de deschidere” să fi permis pătrunderea apei, dar a fost sceptic în privința unui catarg rupt, care ar fi provocat daune majore.

Bayesian era dotat cu o chila retractabilă, o structură asemănătoare unei aripi sub corpul navei care ajută la stabilizare și acționează ca un contragreutate pentru catarg. Dacă iahtul a fost ancorat cu chila în poziție ridicată, adâncimea sub apă scăzând de la aproximativ 10 metri la 4 metri, stabilitatea ambarcațiunii ar fi fost compromisă, putând contribui la înclinația navei și la posibila infiltrare a apei.

Investigație în curs: Se caută răspunsuri

Procurorii din orașul Termini Imerese, aflat în apropiere, au deschis o investigație asupra incidentului. Ancheta este de așteptat să dureze câteva luni, în timp ce autoritățile încearcă să stabilească cauzele exacte ale scufundării și posibilele deficiențe de siguranță.

Impactul schimbărilor climatice asupra siguranței maritime

Tragedia din Sicilia aduce în prim-plan rolul schimbărilor climatice în intensificarea fenomenelor meteorologice extreme, inclusiv în regiuni considerate relativ sigure, cum ar fi Marea Mediterană. În ultimele decenii, experții au avertizat că încălzirea oceanelor va contribui la declanșarea unor fenomene meteorologice tot mai severe, inclusiv furtuni, uragane și inundații.

Marea Mediterană, una dintre cele mai populare destinații de croazieră pentru superiahturi în timpul verii, a înregistrat joia trecută o temperatură medie a suprafeței de 28,9°C - cea mai ridicată din istorie. Aceste creșteri de temperatură, parte dintr-un trend global, pot favoriza fenomene extreme care pun în pericol atât ambarcațiunile, cât și viețile oamenilor.

Dezastrele maritime, o realitate tot mai frecventă?

Săptămâna trecută, o furtună puternică a lovit insulele Baleare, cauzând avarierea și eșuarea mai multor iahturi. Printre acestea s-a numărat și o ambarcațiune de lux de 30 de metri, construită de Wally iahts. Cauza furtunii, cunoscută sub numele de „Dana”, a fost o depresiune izolată la mare altitudine, un fenomen tot mai frecvent în climatul actual.

Deși ambarcațiunile moderne sunt construite la standarde ridicate de siguranță, iar echipajele sunt bine pregătite, fenomenele meteorologice extreme reprezintă o provocare majoră pentru siguranța pe mare. În Mediterana, unde furtunile bruște sunt mai dificil de prevăzut decât în alte regiuni, pericolul este cu atât mai mare.

Cum pot fi prevenite viitoarele tragedii maritime?

Siguranța pe mare depinde de doi factori esențiali: proiectarea și echiparea ambarcațiunii, precum și experiența și priceperea echipajului. Bayesian, construită în 2008 și renovată în urmă cu patru ani, era echipată cu sisteme moderne de navigație și comunicații, precum și cu echipamente de urgență standard. Cu toate acestea, vremea extremă rămâne un factor imprevizibil, capabil să provoace dezastre chiar și pentru cele mai bine pregătite nave.

Tragedia care a lovit familia Lynch și echipajul Bayesian subliniază importanța unei vigilențe sporite și a unei planificări atente în fața schimbărilor climatice, care continuă să redefinească siguranța maritimă globală.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 469466.78RON
1 ETH = 15890.56RON
1 LTC = 426.47RON
1 XRP = 6.47RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel