De ce sunt situații când se vând mai multe bilete decât locuri în avion?

DCBusiness Team |
Data publicării:
Pe aeroport / FOTO: https://drive.google.com/file/d/1k_zaqBQpvjS5BhbNLHXZ2JRILaGwGs5r/view
Pe aeroport / FOTO: https://drive.google.com/file/d/1k_zaqBQpvjS5BhbNLHXZ2JRILaGwGs5r/view

Overbooking-ul, o practică des întâlnită în industria aviației, este un subiect care stârnește adesea curiozitatea. Ai auzit de el, probabil, atunci când ai văzut știri despre pasageri nemulțumiți care nu au putut să se îmbarce pe zborurile pentru care aveau bilete. În acest articol, vom explora ce este overbooking-ul, de ce se întâmplă și cum poate afecta atât pasagerii, cât și companiile aeriene. 

Pasagerii nu se prezintă (no-show passengers) 

Nu este neobișnuit ca pasagerii să nu se prezinte la zboruri. De la schimbarea planurilor de călătorie la întârzieri sau probleme personale, există numeroase motive care pot sta la baza acestei decizii. Uneori, pasagerii cumpără bilete pentru mai multe zboruri ca o strategie de a se asigura că vor ajunge la destinație indiferent de posibilele situații. Îți poți imagina că toate acestea se pot întâmpla chiar și când te gândești la ce să faci în cazul unui overbooking.   

No-show-urile au un impact semnificativ asupra companiilor aeriene. Acestea pot provoca pierderi financiare substanțiale pentru companiile aeriene. Pentru a încerca să minimizeze riscul, companiile aeriene vând mai multe bilete decât numărul de locuri disponibile. Acest lucru este posibil deoarece, în medie, un anumit procent de pasageri nu se prezintă la zboruri.

Parțial, acest lucru este posibil datorită utilizării datelor statistice de către companiile aeriene. Acestea folosesc date statistice pentru a prezice câți pasageri nu se vor prezenta la un anumit zbor, bazându-se pe istoricul zborurilor similare. Deși această abordare poate părea înțeleaptă, trebuie să ții cont că estimările nu sunt întotdeauna precise. 

Optimizarea veniturilor 

Te-ai întrebat vreodată cum reușesc companiile aeriene să își optimizeze veniturile într-un mediu atât de dificil, cu costuri operaționale deosebit de mari? Ei bine, acesta este un joc de echilibru delicat, în care fiecare detaliu contează.

Un avion nu este doar un vehicul, este o investiție majoră. Costurile includ combustibilul, salariile echipajelor, întreținerea avionului și taxele aeroportuare. Toate acestea se însumează și reprezintă o sumă semnificativă. De aceea, pentru a menține profitabilitatea, companiile aeriene trebuie să vândă cât mai multe locuri pe fiecare zbor.

Și aici intervine rata de ocupare. Profitabilitatea unui zbor este direct legată de cât de plin este avionul. Dacă un avion zboară cu locuri libere, compania aeriana nu face decât să piardă bani. Așadar, companiile aeriene se asigură că fiecare zbor este la capacitate maximă prin folosirea strategiei de overbooking. 

Anulările și reprogramările 

Atunci când un zbor este anulat, efectul asupra pasagerilor poate fi unul major. Motivele anulării pot fi diverse, de la condiții meteo nefavorabile la probleme tehnice. Însă, în orice situație, pasagerii sunt transferați prin reprogramare pe următoarele zboruri disponibile. Acest lucru poate genera overbooking, adică mai mulți pasageri decât locuri disponibile pe zbor.

Reprogramarea zborurilor este un alt factor care contribuie la overbooking. Dacă zborul tău este amânat sau anulat, cel mai probabil vei fi reprogramat pe următorul zbor disponibil. Însă, această practică poate duce la o supra-aglomerare a zborului, deoarece numărul de pasageri poate depăși capacitatea inițială a avionului.

Poate că te-ai gândit și la situația în care pierzi un zbor de legătură din cauza unei întârzieri sau a unei anulări. Ei bine, și în acest caz vei fi reprogramat pe un zbor ulterior. Această situație duce la o utilizare suplimentară a locurilor pe zborurile respective, ceea ce contribuie la fenomenul de overbooking.
 
Modele predictive și erori statistice 

Companiile aeriene se bazează pe algoritmi sofisticați care analizează datele istorice despre pasagerii care nu se prezintă la zboruri. Aceste modele predictive generează probabilități despre numărul de pasageri care este probabil să nu se prezinte, permițând astfel vânzarea de bilete suplimentare.

Cu toate acestea, trebuie să înțelegi că aceste modele predictive nu sunt perfecte și pot genera erori. De exemplu, pot subestima numărul de pasageri care se vor prezenta la zbor, ducând la situații de overbooking.

Erorile în predicțiile acestor modele pot duce la situații neplăcute, atât pentru tine, pasagerul, cât și pentru companiile aeriene. Tu ai putea fi nevoit să aștepți zboruri ulterioare, în timp ce companiile aeriene trebuie să te compenseze pentru acest inconvenient. 
  
Overbookingul este o problemă complexă care necesită o abordare multi-faced pentru a fi rezolvată. Este o provocare, dar și o oportunitate pentru companiile aeriene să inoveze, să își îmbunătățească serviciile și să își respecte angajamentele față de pasageri. Pentru tine, ca pasager, este important să fii informat și pregătit pentru a face față oricărei situații. Astfel, chiar dacă te confrunți cu overbooking, vei fi capabil să navighezi prin această situație cu încredere și calm.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența 0.0011
Zi precendentă 4.9748
USD
Azi 4.7843
Diferența 0.0164
Zi precendentă 4.7679
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7843 RON
GBP flag1 GBP = 5.9378 RON
CHF flag1 CHF = 5.2800 RON
AUD flag1 AUD = 2.9786 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3162 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0308 RON
NOK flag1 NOK = 0.4224 RON
SEK flag1 SEK = 0.4347 RON
XAU flag1 XAU = 424.1384 RON
Monede Crypto
1 BTC = 500382.33RON
1 ETH = 15121.64RON
1 LTC = 578.76RON
1 XRP = 14.87RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17004.88-0.15%
BET-BK3193.80-0.33%
BET-EF924.42-0.10%
BET-FI62377.42-1.70%
BET-NG1228.88-0.08%
BET-TR37498.59-0.15%
BET-TRN36448.56-0.15%
BET-XT1466.07-0.27%
BET-XT-TR3178.08-0.27%
BET-XT-TRN3095.66-0.27%
BETAeRO882.82-0.26%
BETPlus2512.57-0.12%
RTL37887.26-0.10%

Opinii

Profesorul de economie Mircea Coșea
Profesorul Mircea Coșea

Reducerea personalului bugetar: soluție sau populism? Mircea Coșea explică ce este greșit

Profesorul de economie Mircea Coșea oferă o...

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel