Biden ar putea modifica relațiile diplomatice ale SUA cu trei membri ai OPEC - liderul de facto Arabia Saudită, precum și Iranul și Venezuel țări aflate sub sancțiuni americane, dar și cu Rusia, care nu este producător OPEC. Rusia este liderul producătorilor de petrol aliați cu OPEC, un grup cunoscut sub numele de OPEC +.
Aplicarea strictă a sancțiunilor SUA asupra Iranului și Venezuela a eliminat milioane de barili de petrol pe zi de pe piață și, dacă Biden ar relaxa măsurile în anii următori, o creștere a producției ar putea face mai dificilă echilibrarea ofertei cu cererea pentru OPEC.
Biden a spus că ar prefera o diplomație multilaterală decât sancțiunile unilaterale impuse de Trump, deși acest lucru nu ar putea însemna o relaxare a sancțiunilor prea curând. În campania sa, Biden a spus că va relua acordul nuclear cu Iranul din 2015 dacă Teheranul va relua respectarea înțelegerii.
Trump a renunțat la acord în 2018, impunând sancțiuni care reduc exporturile de petrol ale Iranului. Unii membri OPEC se tem că revenirea volumelor iraniene va contribui la excesul de aprovizionare fără reduceri suplimentare și se îngrijorează de influența continuă a Moscovei în OPEC +.
"Sancțiunile Iranului pot fi reevaluate și apoi Iranul va reveni pe piață, așa că din nou ar exista o ofertă excesivă și actualul acord de reducere va fi în pericol", a declarat o sursă OPEC înainte ca rezultatul alegerilor să fie cunoscut.
"Există riscul ca Rusia să părăsească și acordul OPEC + ceea ce înseamnă o prăbușire a acordului, deoarece Trump a fost cel care a adus Moscova la bord", a spus sursa citată.
Biden a numit Rusia drept cea mai gravă amenințare globală. În timpul campaniei sale, el a promis, de asemenea, să reevalueze legăturile cu Arabia Saudită.
Trump, în aprilie, a fost implicat în discuții care au condus la un acord în cadrul căruia Organizația țărilor exportatoare de petrol și Arabia Saudită au lucrat cu producătorii conduși de Rusia pentru a conveni o reducere record a livrărilor de petrol, în condițiile în care pandemia de coronavirus a afectat cererea.
Puterile petroliere ale lumii au dat de GREU! Nu există soluții imediate
Trump a pus presiune politică asupra Arabiei Saudite și Rusiei pentru a pune capăt unei dispute care a declanșat un război al prețurilor. Rezultatul a fost un acord global fără precedent pentru reducerea aprovizionării cu petrol cu aproximativ 20 de milioane de barili pe zi, sau aproximativ 20%. OPEC + a fost de acord să reducă 9,7 milioane bpd.
Pentru Trump, motivația a fost creșterea prețurilor globale la petrol, eliminarea pericolului falimentelor și a pierderii a sute de mii de locuri de muncă în industria energetică americană pe măsură ce se apropiau alegerile.
Trump a fost un susținător al industriei petrolului și gazelor, reducând reglementările de mediu și respingând ideea generală că emisiile cauzează încălzirea globală.
La începutul președinției sale, el a criticat OPEC pentru impunerea unor prețuri mai mari și a cerut membrilor să pompeze mai mult. „Trump este acum prietenul nostru - după istorica întoarcere în U”, a declarat o sursă majoră din OPEC.
Trump a dezvoltat o relație strânsă cu conducătorul de facto al OPEC, Arabia Saudită, și cu prințul moștenitor Mohammed bin Salman, sau „MbS”, care se bazează pe Statele Unite pentru arme și protecție împotriva rivalilor regionali precum Iranul.
Alianța OPEC + susține prețurile petrolului din 2017 și orice evoluție care amenință viitorul alianței ar putea slăbi piața, cu implicații semnificative pentru OPEC și alți producători.
„Opinia mea este că Biden s-ar baza mai mult pe sfaturile consilierilor săi și nu ar gestiona așa cum face Trump astăzi”, a declarat Chakib Khelil, ministrul petrolier al Algeriei pentru un deceniu și fost președinte al OPEC.
"Biden nu ar avea relația confortabilă cu Putin pe care Trump pare să o aibă", a adăugat Khelil.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.