"Nu există o legătură directă nicăieri în lumea asta între prețul zilnic sau mă rog, o perioadă scurtă la brut și prețul la pompa.
Asta pentru că intervin anumite elemente între prețul la pompa și prețul brutului. Mai sunt elemente spre exemplu existența unor stocuri. Deci au stocuri și le vând până când se cumpără la prețul zilei. Intervine problema transportului, problema cotațiilor. Deci nu putem să spunem că în momentul în care la extracție a scăzut prețul, la pompă scade prețul. Există o perioadă de timp care depinde de cerere și de ofertă, dacă cererea este mare, rulajul este mare, deci perioada se scurtează.
Problema este că nu există în România un raport între dinamica brutului și dinamica prețului la pompă, în sensul în care dacă la brut crește prețul, la pompă crește prețul imediat, ceea ce nu este corect. E un element de cerere și ofertă, un element de speculă. În momentul în care la brut scade prețul, la pompă în România nu scade în aceeași măsură. Rămâne la o anumită limită superioară. Deci aici este o problemă care trebuie studiată și pusă în contextul unor aranjamente care sunt pe piață. Eu nu aș spune că sunt aranjamente chiar de natură monopolistică. Dar sunt niște aranjamente care au loc asta e clar. Niște înțelegeri care fac ca prețul să fie menținuți la o anumită limită indiferent de felul cum evoluează brutul. Asta ar trebui să facă Consiliul Concurenței, asta ar trebui să facă cei care sunt din partea statului, instituții de control.", a declarat Mircea Coșea.
Asigur că în România există doi factori importanți care reglează prețul la pompă mai important decât prețul brutului.
"Primul este specula, adică se practica specula ca urmare a rețelelor interstatale de distribuție. Exemplu este ce s-a întâmplat acum o săptămână, în noaptea aceea.
A doua este factorul emoțional. Și anume atunci când se vorbește foarte mult despre elemente negative cum ar fi criză, lipsa petrolului, lipsa gazului, nenorociri care vin... atunci în mod emoțional actorii economici își iau măsuri de pregătire, în sensul că ridică prețul de teama că se va întâmpla rău în viitor și ar trebui să fie acoperiți în prezent.
Asta se întâmplă la orice produs care există la raft. Raftul are și el prețurile lui emoționale. Întodeauna e de ajuns să vorbească reprezentanți ai industriei uleiului că va fi criză de ulei ca imediat prețul crește la raft pentru că distribuitorii își iau măsuri de prevedere.
Iar în condițiile României mai este un lucru care trebuie să fie luat în considerare și anume că ar trebui să existe o politică temporară în condiții de criză cum suntem acum, de preîntâmpinare a unor probleme extrem de grave.", a explicat analistul.
Plafonarea preţurilor RCA. Anunţul ministrului Finanţelor pentru şoferi. LISTA tarifelor MAXIME
Prima problemă extrem de gravă
"Care este prima problemă extrem de gravă? Aceea că această creștere extraordinar de mare a prețului la combustibili vine în ajunul începerii campaniei agricole de primăvară. România depinde foarte mult de agricultură de producția agricolă. Or acest preț foarte mare face pentru foarte mulți fermieri imposibilă desfășurarea în condiții bune a campaniei de primăvară pentru că nu pot alimenta tractoarele și utilajele la acest preț.
Mai mult decât atât producția de legume și fructe timpurii va fi întârziată. Poate chiar cu două luni cum se apreciază, pentru că nu se pot încălzi serele cu acest preț la combustibil. Asta înseamnă creșterea importurilor și de balansarea și mai mult a balanței comerciale.
Alt element, în condițiile actuale, una dintre ramurile economice care aduce beneficii prin contribuția la PIB este transportul internațional. Transportul internațional adică tirul nu mai poate să facă față cu prețurile asta. El își pierde competitivitatea față de alți transportatori care sunt în competiție cu noi, în principal turci.
Deci eu sunt de părere că trebuie luate niște masuri urgente excepționale, pe termen limitat, subliniez asta, de reducere a accizei. Sunt în favoarea acestei măsuri pentru că altfel vom avea necazuri foarte mari pe ansamblul economiei, așa cum spuneam că blochează activitatea la nivelul agricol al transportatorilor și așa mai departe.
Propun ca să se revină la o metodă care să chema motorina colorată. Adică să fie o categorie a combustibilului care se livrează pentru agricultori în anumite limite și în anumite situații la prețuri subvenționate. Adică e mai bine acum, zic eu că avem necazuri cu bugetul, decât să avem necazuri cu agricultura. Chiar merg mai departe și zic, știind dificultățile mari pe care le are bugetul.", a spus Mircea Coșea.
Obiective
"Cred că în actuala situație un împrumut ar fi binevenit un împrumut focusat pe această problemă, adică bugetul să se încarce cu niște bani pentru a rezolva problema prețului la combustibil.
Pentru că această problemă va distruge economia. Nu am convingerea că măsurile care se iau cu plafonarea la energie vor avea rezultatul scontat pentru că avem experiența primelor măsuri care nu au dus la un rezultat atât de bun cum se credea.
Deci corelate aceste două nenorociri prețul la energie și prețul la combustibil poate aduce economiei românești și niște necazuri care ne pot duce chiar la recesiune și la o lipsă de siguranță alimentară în anul următor 2023, un an care de acum se anunță ca fiind văduvit din cauza secetei.
Dacă mai adăugăm la asta și incapacitatea lucrării terenului ca urmare a prețului combustibilului și ca urmare a creșterii prețurilor extraordinar de mult la îngrășăminte atunci trebuie să ne închipuim că dintr-o țară cu excedent de materie primă agricolă cereale în principal, putem să devenim la anul o țară importatoare neta, pentru că nu ne vom acoperi necesarul. Sigur aceste lucruri par să fie destul de pesimiste, de bombastice, dar sunt lucruri la care trebuie să se gândească Guvernul pentru că în situație de criză globală de de creștere la nivel global a prețurilor într-o manieră necontrolată la produsele agricole de bază și la materiile prime orice este posibil. Trebuie să existe o politică de prevenire care în anumite cazuri trebuie să introducă chiar măsuri excepționale pe termen scurt." a încheiat analistul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.