Anul de vârf pentru construcția autostrăzilor în România a fost 2013, când au fost inaugurați 108 kilometri. Șef la Transporturi în acel an a fost liberalul Relu Fenechiu, până în august, când a fost înlocuit de către Ramona Mănescu. Fenechiu a demisionat din funcție după ce a fost condamnat la închisoare în dosarul Transformatorul.
Pe a doua poziție este anul 2012 când numărul de kilometri introduși în circulație a fost de 101. Și atunci au fost doi miniștri în funcție: Alexandru Nazare (PDL) în guvernul Ungureanu (februarie-mai) și Ovidiu Silaghi (PNL), în primul guvern al lui Victor Ponta. Podiumul este completat de către Miron Mitrea (PSD) care, în 2004, a inaugurat 97 de kilometri de pe Autostrada Soarelui, între Fundulea și Cernavodă. A fost primul an de după 1987 când românii au putut circula pe o autostradă nouă. În 2015 și Mitrea a ajuns la închisoare însă condamnarea sa, ca și în cazul lui Fenechiu, nu a avut legătură cu activitatea ca ministru al Transporturilor.
La polul opus, cea mai slabă prestație a avut-o actualul ministru în funcție, Răzvan Cuc, împreună cu Felix Stroe, cei care au condus ministerul în 2017 când au fost dați în folosință doar 18 kilometri. Succesorul său, Lucian Șova, a reușit în 2018 să inverseze tendința de scădere a ritmului din cei trei ani precedenți și să inaugureze 56 de kilometri. Asta nu l-a scutit de remaniere, în urma căreia a fost înlocuit de către Răzvan Cuc.
Citește și: Anul 2016 nu a există în istoria CNAIR. Care este motivul
Performanțe slabe au avut și cei doi miniștri tehnocrați din 2016, Dan Costescu și Sorin Bușe care, împreună, nu au construit decât 22 de kilometri. Podiumul neputinței este completat de către doi ”experți” ai PDL, Anca Boagiu și Radu Berceanu, care în 2010 s-au opintit din greu pentru a inaugura doar 27 de kilometri. Bilanțul celor doi este cu atât mai supărător cu cât ambii au avut parte în 2010 de al doilea mandat la Trasporturi. Boagiu a mai fost ministru jumătate de an în 2000, cu zero kilometri deschiși, iar Berceanu a mai ocupat portofoliul în iunie 2006- aprilie 2007.
O mențiune specială merită miniștrii din anii 2005 și 2006, care nu au fost în stare să adauge nici măcar un kilometru la cei dați în folosință de Mitrea în 2004. Este vorba, în ordine cronologică, de Gheorghe Dobre și Radu Berceanu. Și anul 2008 a fost unul negru pentru infrastructura României, fără niciun tronson deschis. Atunci ministru a fost Ludovic Orban, președintele de astăzi al PNL.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.