Într-o țară în care landurile concurează înverșunat pentru a recruta profesori, concluzia respectivului studiu este, în egală măsură, o mare surpriză, dar și un licăr de speranță.
Potrivit estimărilor specialiștilor de la Bertelsmann, Germania va forma până în 2035 un număr de 96.250 de profesori, în condițiile în care necesarul de cadre didactice pentru învățământul primar nu ar trebui să depășească 50.000 de pedagogi. Ceea ce înseamnă un surplus de aproape 46.000 de profesori de școala primară. Pentru Germania este aproape incredibil.
O scădere a natalității
Motivul acestei discrepanțe? Scăderea natalității. În 2021, în Germania s-au născut aproape 800.000, cifra fiind de 740.000 în 2022 și de doar 689.000 în 2023.
Acest declin de peste 100.000 de nașteri într-un interval de trei ani se va resimți începând din 2028. Autorii studiului estimează că acest trend va continua, astfel că necesarul de profesori va atinge vârful în 2025, cu peste 213.000 de cadre didactice în învățământul primar, pentru ca apoi să scadă până la aproximativ 180.000, în 2035.
„Curând, aproape nicăieri nu va mai fi nevoie de profesori pentru școlile primare”, spune Dirk Zorn, coautor al studiului și director de educație la Fundația Bertelsmann.
Ce se întâmplă în colegii?
Este posibilă ca lucrurile să cunoască o dezvoltare similară și în învățământul mediu și liceal? Evident, nu. Înainte de toate, efectul ”scăderii natalității va ajunge doar cu o anumită întârziere în școlile secundare”, explică Dirk Zorn. Mai precis, începând din 2032.
Apoi, rezolvarea acestei probleme depinde de mulți alți factori, precum structura de vârstă a profesorilor și comportamentul de orientare al elevilor. Conform datelor oficiale, aproape 40% dintre cadrele didactice din Germania au vârsta de 50 de ani și peste. În nord-estul țării, rata chiar crește, cu cote care depășesc 60% pentru cei peste 50 de ani.
Și apoi „lipsa de profesori este distribuită inegal între diferitele tipuri de școli. Aproape că nu lipsește în liceele din învățământul general, dar este foarte marcat pe alte paliere”, subliniază Dirk Zorn. Potrivit ultimelor prognoze ale Conferinței miniștrilor regionali ai educației, deficitul este estimat la aproximativ 68.000 de posturi până în 2035.
Spațiu de manevră
În timp ce studenții germani au obținut, anul trecut, cel mai prost rezultat de când se realizează sondajul PISA, această inversare a tendinței în învățământul primar ar putea oferi landurilor spațiu de manevră pentru a îmbunătăți calitatea educației.
Sunt voci însă care îndeamnă la prudență în abordarea acestui subiect. Pentru că, atrage atenția Philipp Dehne, de la mișcarea Schools Must Change, „dacă elita politică privește situația ca pe o oportunitate de a nu face nimic și de a aștepta ca lucrurile să se rezolve de la sine, ar fi fatal! Iar asta pentru că și profesorii au nevoi, adesea ignorate în trecut”, precizează Dehne.
O artă dificilă
Prognozele demografice pot fi ușor date peste cap de evenimente neașteptate, cum a fost, spre exemplu, căderea Zidului care a antrenat un aflux de refugiați în 2015 sau recenta sosire a aproape 220.000 de copii și adolescenți ucraineni în școlile germane.
În cele din urmă, adaptarea numărului de absolvenți la nevoi se dovedește a fi o provocare atunci când este nevoie de șapte ani în Germania (inclusiv cursuri de formare) pentru a forma un profesor! „Lipsa și surplusul – estse o poveste fără sfârșit” a fost titlul unuia dintre capitolele studiului Fundației Bertelsmann...
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.