Prețurile la carne, fructe de mare, legume, cereale și alte produse de bază de bucătărie au crescut cu 9% în anul 2021.
Asta arată datele de la IRI, o firmă de cercetare de piață cu sediul în Chicago, iar tendința continuă și în acest an.
Mărcile de renume majorează prețurile: Kraft Heinz (KHC) a anunțat creșteri la brânza Velveeta, carne Oscar Mayer, cafea Maxwell House și Kool-Aid. General Mills (GIS) și Campbell Soup (CPB) au crescut și ele prețurile alimentelor, iar Procter & Gamble (PG) a majorat prețul produselor de rufe Tide.
De ce prețurile la alimentele de bază continuă să crească?
Dați vina pe lanțul de aprovizionare, pe deficitul de forță de muncă în curs și pe COVID-19.
"O mare parte din aceasta este de fapt o reacție întârziată, de la problemele și volatilitatea pe care le-a resimțit lanțul de aprovizionare în ultimele câteva luni. Au amânat cât mai mult posibil, iar acum vom simți efectele acestui lucru în următoarele câteva luni", a declarat Doug Baker, vicepreședinte pentru relații industriale pentru FMI, Asociația Industriei Alimentare, potrivit CNN Business.
În luna ianuarie 2022, numărul de nave de marfă parcate în largul coastei Californiei a atins un nivel record. Aproape 100 de nave așteaptă încă în larg, chiar și după ce porturile din Los Angeles și Long Beach au descărcat cu 13% mai multe containere decât oricând în 2021.
Costul forței de muncă, combustibilului, ingredientelor, ambalajelor și transportului continuă să crească vertiginos, cauzat în mare parte de lipsa de muncitori și de o creștere masivă a cererii de bunuri.
"Presiunea extraordinară a costurilor pe care o vedem în toate afacerile în acest moment ajunge în ultimă instanță și de aceea observați inflația", a declarat Tony Sarsam, CEO al distribuitorului de alimente SpartanNash.
Omicron, amenințare pentru prețul alimentelor. De ce?
Omicron se adaugă la presiunile prețurilor, scoțând muncitorii din depozite, unități de procesare și magazine alimentare.
De exemplu, producția de carne de porc din SUA a scăzut cu 8% în săptămâna încheiată pe 14 ianuarie, mulți angajați fiind fie bolnavi, fie aflați în carantină.
Cu mai puțini muncitori, distribuitorii reduc livrările către unele magazine alimentare cu 20% până la 40%.
Fresh Encounter, un lanț de alimente din Ohio, spune că peste 40% dintre comenzi au fost amânate sau anulate.
"A fost o aluniță. Este un articol într-o zi, iar apoi un segment complet diferit în următoarea. Evident, clienții noștri sunt frustrați când nu își pot obține articolele, dar sperăm că vom putea avea un articol înlocuitor pentru ei", a spus CEO-ul Fresh Encounter, Michael Needler Jr.
Un sondaj recent a constatat că 37% dintre clienți sunt "foarte îngrijorați" de lipsa de alimente, pe care au văzut-o pe articole precum hrana pentru animale de companie, articolele din hârtie și cremă de brânză.
Diverse articole au intrat și epuizat stoc pe parcursul anului trecut.
În prezent, băuturile răcoritoare, greu de găsit pe rafturi
"Am avut probleme cu unii îndulcitori, în care au fost amânați și am avut probleme cu cutiile și sticla. Aveți un grup de oameni care lucrează cu toții în imediata apropiere unul de altul. Dacă o persoană se îmbolnăvește, protocolul, pentru că toată lumea este expusă, este să se închidă. Deci, am avut mai multe cazuri în care liniile au fost închise timp de una sau două săptămâni", a declarat Norm Snyder, CEO al companiei de băuturi Reed’s, adăugând că deficitul de forță de muncă a fost cel mai mare obstacol, mai ales în timpul crizei COVID.
Experții prevăd mai multe creșteri ale prețurilor la alimente.
"Vom continua să vedem o întrerupere a lanțului de aprovizionare și vom continua să vedem perioade de inflație, cel puțin pentru următoarele câteva luni, pe măsură ce industria continuă să se recalibreze", a declarat Baker de la FMI.
Ce se poate face în cazul acesta
Beth Moncel, care conduce blogul BudgetBytes pentru a-i învăța pe oameni cum să gătească cu un buget redus, a oferit câteva sfaturi pentru cumpărătorii de alimente.
"Trebuie să fii cu adevărat strategic și intenționat. Planificarea este probabil una dintre cele mai bune modalități de a economisi bani pe produse alimentare", a spus Moncel.
În plus, Moncel le-a sugerat cumpărătorilor să citească pliantele de vânzări de produse alimentare înainte de a face cumpărături, să se alăture programelor de fidelizare a magazinelor și să planifice mese în jurul articolelor ieftine, umplute precum orezul și fasolea, precum și cu ingrediente stabile, cum ar fi legumele congelate.
"Asta chiar te va ajuta să reduci risipa. Și reducerea risipei este probabil una dintre cele mai mari domenii în care poți economisi bani pentru alimente, deoarece de fiecare dată când arunci mâncare, arunci literalmente bani la gunoi", a spus Moncel.
Oferte pot fi făcute, dacă știți unde să căutați
De exemplu, lanțul de supermarketuri Winn-Dixie din Florida a anunțat că va reduce costul a 150 de articole populare cu aproximativ 18% pentru a ușura povara inflației asupra cumpărătorilor.
"Colaborăm cu partenerii noștri de marcă națională în selectarea acelor produse care înseamnă atât de mult pentru client în acest moment anume. În al doilea rând, avem propria noastră marcă de produse care variază de obicei între 20 și 30% mai puțin decât marca națională... Și al treilea lucru pe care îl facem este să absorbim noi înșine o parte din costuri", a declarat Anthony Hucker, CEO al Southeastern Grocers, compania-mamă a lui Winn-Dixie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.