Potrivit unor surse citate de Reuters, motivele înlăturării au avut legătură cu unele dintre obiectivele stabilite de Tavares, considerate însă de partenerii cheie ai companiei drept nerealiste sau distructive. Se pare că nu a fost pe plac nici stilul său autoritar de a gestiona lucrurile.
Tensiuni în interior
Carlos Tavares a fost nevoit să își dea demisia duminică, ceea ce a dus la o scădere a valorii acțiunilor Stellantis, al patrulea mare producător auto din lume, care deține mărci precum Jeep, Fiat, Peugeot și Ram. Divergențele între Tavares și consiliul de administrație au escaladat în noiembrie, iar atmosfera a devenit „total imposibilă”, potrivit unei surse.
Un punct de cotitură a fost reacția lui Tavares la întrebările consiliului de administrație privind strategia companiei. Răspunsul său – „Nu vă amestecați în munca mea, nu este treaba voastră” – a fost considerat inacceptabil. Relațiile tensionate cu sindicatele, dealerii, furnizorii și chiar cu guvernele Italiei și Franței au accentuat nemulțumirea în rândul membrilor consiliului.
Obiective „radicale” și decizii contestate
Obiectivele agresive stabilite de Tavares, inclusiv reducerea costurilor și creșterea cotei de piață pentru vehiculele electrice, au fost considerate nerealiste. Un exemplu este angajamentul său de a atinge o cotă de 21% pentru vehiculele electrice până în 2025, față de doar 12% înregistrat până în prezent. Consiliul de administrație a criticat această strategie, considerând că va fi nevoie de o reducere drastică a vânzărilor de vehicule convenționale pentru a evita sancțiunile UE.
Pe lângă aceste obiective, Tavares a propus și reduceri suplimentare de costuri în Europa, unde resursele fuseseră deja diminuate semnificativ. De asemenea, strategia sa de gestionare a lichidităților, concentrată pe 2024, a fost considerată riscantă pentru fluxul de numerar din 2025, ceea ce ar fi putut afecta și mai mult reputația companiei.
Impactul deciziilor asupra partenerilor
Stilul său abrupt și politica strictă de reducere a costurilor au cauzat fricțiuni în întregul „ecosistem” al Stellantis. Relațiile tensionate cu furnizorii – considerați uneori „sacrificabili” – au dus la întârzieri în lanțul de aprovizionare și la dificultăți în producție. Potrivit unei surse, schimbarea producătorilor de piese de încredere fără un plan solid a pus în pericol capacitatea companiei de a livra vehicule.
Demiterea lui Tavares reprezintă o schimbare bruscă în planurile companiei, care inițial vizau o tranziție lină a conducerii până în 2026. Acum, Stellantis se confruntă cu provocări majore: gestionarea a 14 mărci globale, rezolvarea problemelor de stocuri excesive în SUA, recâștigarea cotelor de piață în Europa și America și competiția cu producătorii chinezi în domeniul vehiculelor electrice.
De asemenea, noul director general va trebui să facă față noilor reglementări europene stricte privind emisiile și politicilor comerciale imprevizibile promovate de președintele ales al SUA, Donald Trump.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.