Când în 1983, Donald Trump a inaugurat, în Manhattan primul Trump Tower, șase magazine de mare elenganță, printre care Harry Winston și Cartier, s-au grăbit să închirieze spații în somptuoasa clădire. După aproape patru decenii, toate au dispărut. ”Ne-au plătit mai mult decât pe oricine altcineva”, recunoaște Barbara Res, fostul director al Trump Organisation, care a participat la construcția imobilului.
Dar vremurile s-au schimbat. Mai sunt puțini chiriași - ei au început să plece cu mult timp în urmă, dar când Trump a intrat în politică, lucrurile s-au înrăutățit. Nike, spre exemplu, și-a făcut bagajele anul acesta, iar Ivanka, fiica președintelui, a tras obloanele la magazinul său de haine și accesorii. A rămas doar Gucci și cafenelele Starbucks, alături de o sumedenie de localuri care poartă numele proprietarului: Trump Bar, Trump Grille, Trump Cafe, Trump Store și Trump's Ice Cream. Se pare însă că și ele plătesc chirie. ”Totul s-a schimbat”, spune Res.
Începând din 2014, când Donald Trump a anunțat că va candida la președinția Statelor Unite, și până în 2017, venitul operațional al Trump Organisation a scăzut cu 27%. Cine și-ar fi imaginat așa ceva când omul de afaceri cobora pe scara rulantă pentru a da startul campaniei sale electorale.
Obligat să renunțe la afaceri după instalarea la Casa Albă, Trump a ridicat, fără să vrea, o chestiune principială: cum ar putea mandatul său prezidențial să influențe evoluția companiei construită inclusiv pe șarmul său? În căutarea unui răspuns, publicația Forbes a stat de vorbă cu zeci de jucători din domeniul imobiliarelor și analiști. Una dintre concluzii fiind că, oricât s-ar strădui, Trump nu va reuși să se îmbogățească pe durata mandatului său. Dimpotrivă.
Conform estimărilor, începând din 2015, averea lui a scăzut de la 4,5 miliarde de dolari la 3,1 miliarde, astfel că, în topul Forbes, președintele SUA a coborăt 138 de poziții. De ce a sărăcit Trump? În primul rând pentru că, devenind șeful statului, a trebuit să prezinte rapoarte fiscale mult mai detaliate, din care s-a aflat, printre altele, că nu a spus adevărul în legătură cu valoarea reală a penthouse-ului pe care îl deține.
Pe de altă parte, Trump gestionează o afacere imobiliară comercială într-o epocă în care comerțul tradițional este doborât de comerțul electronic. Și nu trebuie să se supere pe Amazon, pentru astea sunt vremurile.
În al treilea rând, însuși Trump, în calitate de președinte, are o influență negativă asupra propriulu brand. Se poate spune, prin urmare, că tentativa de a combina politica și businessul s-a dovedit un eșec lamentabil pentru Trump. Dezbinând Statele Unite în două tabere, el și-a măcinat, practic, afacerea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.