Potrivit a trei persoane care au cunoștință despre discuțiile de la Bruxelles, Danemarca ar urma să vizeze petrolierele care tranzitează strâmtorile daneze fără asigurare occidentală, în conformitate cu legile care permit statelor să verifice navele de care se tem că reprezintă amenințări la adresa mediului, notează Financial Times.
Tot petrolul rusesc transportat prin Marea Baltică, aproximativ 60% din totalul exporturilor sale de petrol pe mare, traversează strâmtoarea daneză îngustă în drumul său spre piețele internaționale.
Propunerea vine în contextul în care oficialii occidentali recunosc că "aproape niciunul" dintre exporturile de țiței rusesc nu a fost vândut sub plafonul de 60 de dolari pe baril luna trecută, la 11 luni după ce grupul G7 al națiunilor dezvoltate a impus această măsură ca răspuns la invazia la scară largă a Moscovei în Ucraina.
Veniturile din petrol reprezintă o pilă esențială a mașinăriei de război a președintelui Vladimir Putin. Câștigurile din țițeiul rusesc din acest an i-au sporit capacitatea de a-și finanța forțele armate, într-un moment în care Ucraina este din ce în ce mai îngrijorată de longevitatea propriului sprijin financiar din partea Occidentului.
Plafonul G7 cere asigurătorilor occidentali de nave să ofere acoperire pentru transporturile rusești doar în cazul în care petrolul a fost vândut la un preț mai mic de 60 de dolari pe baril. Dar un număr tot mai mare de petroliere care transportă țiței rusesc este suspectat că navighează cu declarații financiare falsificate sau cu asigurări neoccidentale.
UE este îngrijorată de faptul că polițele de asigurare neoccidentale ar putea să nu fie eficiente în cazul unei deversări de petrol.
Volumul de petrol rusesc care tranzitează zilnic strâmtorile daneze este echivalentul a aproximativ 2 milioane de barili de țiței sau a trei nave Aframax - o navă obișnuită folosită pentru exporturile rusești.
"Cheia este aplicarea reglementărilor privind asigurările", a declarat unul dintre oficiali, care a refuzat să fie identificat deoarece discuțiile sunt private. "Se face foarte peticit în acest moment . . statele riverane au dreptul să vadă dovada".
Oficialii spun că solicitarea unei asigurări adecvate de la firme de renume este justificată, având în vedere că multe transporturi de petrol rusesc sunt efectuate pe așa-numitele "flote fantomă" de nave vechi, care au o probabilitate mai mare de defecțiune sau de deversare, riscând un dezastru ecologic major.
Convenția ONU privind dreptul mării, care guvernează traficul maritim, include clauze care permit statelor să "inițieze proceduri, inclusiv reținerea navei", în cazul în care există "dovezi obiective clare" că nava reprezintă o amenințare majoră de deteriorare a coastelor.
Dar oficialii informați cu privire la această propunere spun că aceasta se bazează pe capacitatea autorităților navale daneze de a opri și verifica petrolierele și ridică întrebarea ce ar face Copenhaga dacă o navă ar refuza să oprească.
"Discuțiile par a fi centrate pe a face viața mai complicată pentru Rusia și pentru cumpărătorii petrolului său", a declarat Henning Gloystein de la Eurasia Group. "Dacă puteți face birocrația și riscul asociat cu tranzacționarea petrolului rusesc mult mai oneroase, se așteaptă ca cumpărătorii să înceapă să ceară din nou reduceri mai mari pentru deranjul lor".
Un purtător de cuvânt al comandamentului danez al apărării a declarat pentru Financial Times: "Pe scurt, nu verificăm actele sau navele care trec sau navighează prin strâmtori, decât dacă are legătură cu siguranța pe mare." Guvernul danez a refuzat să comenteze.
Comisia Europeană a refuzat să comenteze măsurile propuse, dar a precizat că președintele său, Ursula von der Leyen, s-a angajat să adopte alte "acțiuni pentru a înăspri plafonarea prețului petrolului".
Plafonul a fost introdus ca un mijloc de a reduce veniturile Rusiei din cel mai valoros export al său fără a restricționa livrările de țiței către țările non-occidentale, din cauza temerilor că un embargo complet ar fi creat probleme majore pentru piața mondială a petrolului.
UE analizează și alte măsuri ca parte a unui nou pachet de sancțiuni care urmează să fie discutat oficial de statele membre în această săptămână. Printre acestea se numără vizarea companiilor de transport maritim care își vând navele vechi către "flotele din umbră" ale Rusiei și a țărilor care permit acestor nave să arboreze pavilionul lor național.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.