România, singura piață auto europeană cu o scădere semnificativă
Președintele Consiliului Director al APIA, Dan Vardie, a declarat joi, 6 februarie 2025, în cadrul unei conferințe de presă susținute la sediul asociației, că piața auto din Europa nu se află în criză, în ciuda unor percepții eronate propagate în spațiul public. Vardie a subliniat că, deși vânzările de mașini electrice au avut o ușoară scădere de 1,3% la nivel european în 2024, această variație este firească într-o piață matură și nu indică o problemă majoră.
„O scădere sau o creștere de 1,3% este un fenomen normal în orice piață. Nu asistăm la o criză, cu excepția României. Alte țări din Europa și-au continuat creșterea constantă, iar volumele sunt la un nivel ridicat”, a precizat Vardie.
România, devansată de țări mai mici la vânzările de mașini electrice
În timp ce la nivel european s-au vândut anul trecut 9,3 milioane de mașini electrice, în România s-au înmatriculat doar 9.745 de unități, un nivel considerabil mai mic raportat la alte piețe. Vardie a remarcat că țări cu o populație mai mică decât România au reușit să depășească țara noastră la vânzările de vehicule electrice.
„România a fost întrecută de țări care în 2022 aveau vânzări mai mici decât noi, dar acum ne-au depășit. Acest lucru ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru autorități”, a adăugat președintele APIA.
Germania, exemplul care demontează miturile despre criza pieței auto
Unul dintre miturile vehiculate frecvent este că Germania ar traversa o criză a vânzărilor de mașini electrice. Vardie a respins această idee, oferind cifre clare: în 2024, Germania a înmatriculat 380.609 mașini electrice, de aproape trei ori mai multe decât totalul pieței auto din România, care a ajuns la doar 142.000 de unități, incluzând toate tipurile de motorizări.
„Dacă cineva mai spune că Germania este într-o catastrofă auto, ar trebui să se uite la cifre. În timp ce România abia a vândut 142.000 de mașini în total, Germania a înmatriculat 380.000 de vehicule electrice, fără scandaluri și fără panică”, a afirmat Vardie.
Europa vrea mai multe electrice, România rămâne în urmă
În timp ce piața auto europeană își propune să crească ponderea mașinilor electrice de la 16% la 20-22%, România rămâne mult sub acest prag. Diferența de abordare dintre România și restul Europei este una evidentă, iar Vardie a subliniat că problema țării noastre nu este o criză generalizată a industriei, ci lipsa unei politici clare și coerente de susținere a mobilității electrice.
„Preocuparea Europei nu este că vânzările au scăzut, ci că procentul de mașini electrice este încă prea mic. În România, însă, noi ne confruntăm cu o problemă reală: stagnare și lipsa unor măsuri concrete pentru stimularea acestui sector”, a concluzionat Dan Vardie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.