Piața de produse conservate este în formare iar producătorii care investesc concurează cu produsele marilor companii sau cu produse home-made, fără etichetă, luate de la tarabă.
La modă sunt dulcețurile și gemurile dar și zacusca, pasta de ardei, ciuperci, compot sau salata de vinete. În lupta cu brandurile mari gen Topoloveni sau Râureni, micii producatori apelează la soluții inventive. Lansează produse exotice, ca gem de ananas sau dulceață de ardei iute.
Cele mai bune rezultate le au cei care și-au găsit clienți în străinătate, unde piața este deja formată iar prețurile încă mici ale produselor românești atrag consumatori.
Cele mai cunoscute branduri
Un brand deja cunoscut pe mica piață de profil este Bunătăți de la Cristina, al soților Socea. Aceștia au investit câteva mii de euro într-o fabrică artizanală la Suceva iar 90% din produse le dau la export. Franța și Japonia sunt principalele destinații ale produselor familiei Socea, care vinde mii de borcane doar pe piața franceză.
Alte branduri care încep să găsească un segment de piață pe care să se stabilizeze sunt Cămara de la munte, Dulceața lui Răzvan, Fructos (afacere socială finanțata de proiectul Țara lui Andrei), Terra Grande sau Bunicel.
Prețurile variază de la minim 11-12 lei per borcan pentru dulcețuri clasice, până la 30 de lei, prețul unui borcan de gem de ananas cu rom și vanilie.
Deal-uri bune fac producătorii care devin furnizori pentru Mega Image sau alți retaileri. Este cazul lui Răzvan Rusu, din Reghin, care la 25 de ani a devenit furnizor privat pentru Mega Image. Acesta a investit serios în afacere, doar fabrica costându-l peste 20.000 de euro. Spre deosebire de soții Socea, care au refuzat ofertele primite: "Nu am vrut să ne amestecăm cu produse derizorii", au motivat ei.
Citeste si: Surprize în topul celor mai bune beri artizanale ale anului 2018. De unde vine liderul
Alții pornesc cu mai puțin, cazul lui Alin Petric din Cetea, județul Alba, care cu numai 5.000 de euro a lansat o afacere cu conserve artianale, coapte tradițional. Acesta se promovează la toate târgurile de profil cu brandul Gustul din Cetea și s-a bazat pe resurse proprii din livadă și surplus preluat de la vecini.
Piața nu are momentan indicatori corecți dar se estimează că s-ar situa la un nivel de câteva sute de mii de euro, fiind încă în epoca de pionerat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.