După două săptămâni de dezbateri, Germania a adoptat "biletul de 9 euro". Începând de luni, 23 mai, toți călătorii vor putea utiliza transportul public - rețelele urbane și trenurile regionale - la un preț unic de 9 euro pe lună. Măsura este programată să dureze trei luni.
O excepție notabilă de la federalismul german, care prevede că doar landurile sunt responsabile pentru transportul public, măsura propusă de statul federal se aplică în toate regiunile, la același preț.
Scopul declarat este de a-i convinge pe automobiliști să își lase mașinile în garaj, în contextul creșterii puternice a prețului petrolului. Mai presus de toate, de la izbucnirea războiului din Ucraina, Berlinul și-a dublat eforturile pentru a reduce dependența țării de petrolul și gazele rusești. Ministrul ecologist al Economiei, Robert Habeck, care se ocupă de acest dosar, a îndemnat în repetate rânduri populația să mai reducă din consumul de energie. Îmbunătățirea accesului la transportul public ar trebui să contribuie la acest lucru.
Reechilibrare
În realitate, proiectul este, de asemenea, o corecție de ultimă oră menită să compenseze o altă măsură mult mai controversată: reducerea acordată automobiliștilor la prețul carburanților la pompă. Această măsură a fost susținută de partidul liberal FDP, dar a stârnit furia Partidului Verzilor, aliatul său alături de social-democrați în coaliția de guvernare, care a refuzat să subvenționeze în acest fel combustibilii fosili. Guvernul a convenit asupra unei reechilibrări: biletul de 9 euro se dorește a fi, de asemenea, un ajutor orientat către utilizatorii de transport public în contextul inflației galopante.
Citește și Energie nucleară. Germania pune piciorul în prag: ”Vom vota pentru o obiecție”
Rămâne de văzut ce impact va avea această măsură asupra traficului rutier. În ultimele săptămâni, mai multe regiuni au criticat proiectul, susținând că biletul ar crea un câștig neașteptat pentru turiști și ar face o gaură în finanțele publice, fără niciun efect garantat asupra comportamentului șoferilor. Ca să nu mai vorbim de consecințele de temut asupra congestionării transportului public, a cărui capacitate nu a fost mărită. Deutsche Bahn, compania de stat care administrează numeroase linii urbane și regionale, este deja cunoscută pentru întârzierile și defecțiunile sale sistematice, în special în lunile de vară, care au darul de a-i descuraja pe cei care aleg să călătorească cu trenul.
Un lucru este cert: tichetul de 9 euro a fost una dintre cele mai discutate măsuri guvernamentale din ultimele săptămâni, până la a deveni emblematică pentru dezbaterea privind economisirea energiei. Dovada, dacă mai era nevoie, că în țara marilor mașini, măsurile de îmbunătățire a transportului public nu duc lipsă de susținere în rândul populației.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.