Conform documentului mai sus menționat, acest ajutor asigurat de stat ajutorul de deces se acordă la cerere, de acești bani putând beneficia o singură persoană, care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces prin orice mijloc de probă admis de lege (de pildă, chitanțe sau bonuri fiscale).
Pe lângă cererea respectivă, mai sunt necesare și atle documente:
- certificatul de deces;
- actului de identitate al solicitantului (original şi copie);
- actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- dovezii că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
- actul medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
- adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
În ceea ce privește termenul în care se achită ajutorul de deces, acesta este, potrivit Casei Naționale de Pensii Publice, de trei zile lucrătoare de la solicitare de către casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia, sau instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Pentru acest an, după cum s-a stabilit prin Legea 369/2022 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023, valoarea ajutorului de deces este stabilită la:
- 6.789 de lei - în cazul asiguratului sau pensionarului;
- 3.395 de lei - în cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului.
Dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces.
De precizat că ajutorul se poate cere și în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, care nu figura în evidențele autorităților ca asigurat sau pensionar. În astfel de cazuri, ajutorul e la jumătate din cuantumul dat pentru moartea unui asigurat sau a unui pensionar.
Membri de familie sunt considerați:
- soțul;
- copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial sau cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani, precum și copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate;
părinții și bunicii oricăruia dintre soți.
Citește și Ministrul Muncii a anunțat cine va primi venitul minim de incluziune
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.