S-au făcut însă înțeleși? Ne-am propus să aflăm în ce măsură românii se consideră lămuriți în privința a ceea ce se întâmplă pe piața energiei, cu facturile lor, cu banii lor, în ultimă instață. Prin urmare, am făcut un sondaj de opinie. ”Ați înțeles cum se vor calcula facturile la energie?” a fost întrebarea la care i-am invitat pe cititorii DCBusiness să răspundă.
Iar concluzia nu este deloc una care să fie pe placul celor care, plătiți din banii contribuabililor, ar trebui să clarifice orice nelămuriri, să limpezează lucrurile, astfel încât populația să priceapă de ce valoarea facturilor la energie este tot mai mare, iar unele sunt, pur și simplu, monstruos de mari.
Din cei 1684 de participanți la sondajul DCBusiness, 594 au răspuns că nu au înțeles ”absolut deloc” cum se calculează factura la energie. Alți 545 au ales o variantă mai elegantă, bifând ”nu prea”, în timp ce 364 de repondenți au mers pe ”da”. Restul de 211 au preferat formula de răspuns ”nu mă interesează”. Iată rezultatul sondajului:
Da - 364
Nu prea - 545
Absolut deloc - 594
Nu mă interesează - 211
Citește și Factura la energie. Se schimbă formula de calcul. Anunț pentru românii care consumă peste 250 kwh
Marius Chiriac, director general în cadrul Enel, a explicat care este motivul pentru care o serie de clienți au fost înștiințați că trebuie să plătască sume uriașe.
"Într-adevăr, în ultima perioadă am avut mai multe facturi expuse în spaţiul public. Ceea ce vreau să vă asigur este că am interacţionat cu clienţii, am verificat facturile respective, le-am explicat clienţilor de unde vine această creştere şi cred că explicaţiile noastre au fost înţelese. Într-adevăr, pe parcursul ultimului an au fost câteva modificări succesive ale legislaţiei.
Am avut o primă schemă de subvenţionare până la sfârşitul lunii martie, în care toţi clienţii casnici au beneficiat de plafonare. Ulterior, de la data de 1 aprilie legislaţia s-a schimbat, în sensul în care o categorie relevantă de clienţi şi anume cei care au consumat în anul 2021. Aşa s-a făcut încadrarea, conform reglementării.
Clienţii ce au consumat peste 300 kwh/lună au intrat pe o categorie specială, fiind facturaţi după o formulă legată de costul mediu de achiziţie al furnizorului de energie. Acest lucru a condus pentru această categorie de clienţi ce nu beneficiază de plafonare, la o creştere semnificativă a nivelului facturii.
Începând cu data de 1 septembrie, o altă schimbare va fi aplicabilă, inclusiv unei categorii mai mici de consum. Începând cu data de 1 septembrie este important să ştim că toţi clienţii ce au un consum de peste 255 kwh/lună vor plăti un preţ ce va fi bazat pe costul mediu al furnizorului sau preţul de contract", a explicat Marius Chiriac
Citește și Dezastrul din energie. Mircea Coșea: Statul nu va fi în stare să plătească
La nivelul economiei reale lucrurile sunt mult mai complicate, pentru că acolo consecințele sunt foarte grave. Statul nu va putea să intervină, după părerea mea, pentru că nu are cum, decât dacă se va împrumuta, iar împrumuturile devin atât de scumpe în momentul de față încât ajungem într-o anticameră a incapacității de plată și n-aș vrea în niciun caz să ajungem acolo”, a explicat Mircea Coșea, pentru B1 TV.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.