Publicitate
Cum ar putea face ANAF să reducă birocrația? Dacă digitalizăm, dar trebuie să venim tot cu o tonă de documente, dar în format electronic, este cam același lucru. Există această posibilitate, această viziune la nivelul ANAF?, a întrebat analistul Elena Cristian, moderatoarea dezbaterii.
”Bineînțeles. Știți că există Spațiul Privat Virtual, care funcționează binișor. Deja cred că majoritatea românilor apelează deja și își depun toate declarațiile prin Spațiul Privat Virtual. Lucrăm în continuare și există proiecte pentru dezvoltarea în permanență a acestei platforme.
Vrem să ajungem ca și de pe telefonul mobil să se poată intra pe acest Spațiu Privat Virtual, astfel încât orice contribuabil să poată vedea de la fișa fiscală, la oricare declarație depusă, vrem să ajungem prin acest Spațiu Privat Virtual să avem un dialog deschis nu doar prin metoda clasică de a pune o întrebare și a primi un răspuns, ci să putem intra, așa cum discut și cu dumneavoastră, chiar prin video-call-uri, cu contribuabilii. Iar acest Spațiu Privat Virtual va deveni interfața între ANAF și contribuabil, pentru că și eu îmi doresc, la fel cum cred că își doresc marea majoritate a contribuabililor, ca acest contact direct între angajatul Fiscului și agentul economic să se reducă la minim. Și totul să fie la un click distanță în orice operațiune ce trebuie făcută de orice agent economic”, a subliniat Lucian Heiuș.
În cât timp credeți că se va întâmpla acest lucru? Există un orizont de timp? Un an, doi, trei, cinci?
”Finalizarea întregului proces de digitalizare a ANAF-ului este 31 decembrie 2025, așa cum este prevăzut în PNRR. Nu vă ascund că lucrăm intens cu ministrul Finanțelor, pentru a găsi niște mecanisme care să ne ajute să reducem cu cel puțin doi ani acest proces, care nu este unul simplu, de a implementa noi programe informatice, de a face achiziții de aparatură performantă, de servere care să poată să înglobeze întreg sistemul de date care urmează să fie colectat și ofere și un răspuns foarte rapid la ceea ce solicită sau ceea ce dorește contribuabilul”, a subliniat președintele ANAF.
Ce se întâmplă cu aceia care nu doresc digitalizarea, care fac evaziune?
Există printre agenții economici cam 10-15% care au fost obișnuiți să facă tot felul de de fapte, să facă evaziune fiscală, și care, firește nu își doresc digitalizarea și se opun prin orice mijloc la această reformă, pentru că, odată totul implementat, noi vom putea să avem totul foarte clar și în timp foarte scurt acces la tot ce se întâmplă în mediul de business. Nu este un drum ușor, sunt multe lucruri și multe obstacole pe care trebuie să le depășim, dar nu există altă cale și acesta este drumul corect pe care trebuie să-l parcurgem.
Citește și Lucian Heius (ANAF): Se întâmplă lucruri care nu ar trebui să se întâmple într-o economie normală
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.