Publicitate
Pentru a finanța războiui din Ucraina, Rusia are nevoie de mulți bani, iar fondurile fondurile de pensii occidentale contribuie involuntar la aceste eforturi. În orice caz, așa scrie agenția Bloomberg, cu referire la datele obținute de firma de consultanță Data Desk și platforma Anti-Corruption Data Collective.
Potrivit celor două surse, fonduri publice de pensii din statele americane Washington, New York și California au investit indirect în spărgătoare de gheață capabile să transporte gaze lichefiate. Este vorba de nave ce deservesc Yamal LNG, cel mai mare terminal de export de gaze lichefiate din Rusia.
Nu au încălcat regulile
Operațiunile grupului energetic rus Novatek PJSC la terminalul Yamal nu sunt vizate de sancțiuni internaționale și nu există indicii că fondurile ar fi încălcat vreo regulă. Cu toate acestea, legăturile dintre investitorii americani și una dintre principalele surse de venit ale Rusiei subliniază opacitatea sistemului financiar global și dificultatea de a întrerupe o sursă crucială de venituri pentru președintele Vladimir Putin, chiar și după doi ani de la invazia Ucrainei.
Legătura dintre fondurile de pensii americane și Rusia se face prin managerul de investiții Stonepeak din New York și fondul său Infrastructure Fund IV, în valoare de 14 miliarde de dolari. Acest fond a investit șase miliarde de dolari în diverse active, inclusiv în firma Seapeak LLC, un important deținător de nave de transport gaze, fostă divizie a firmei americane Teekay Tankers.
Cu o lună înainte de invazie
Achiziția Seapeak LLC de către Stonepeak în ianuarie 2022, cu o lună înainte de invazia Ucrainei, a inclus participații la mai multe nave, dintre care șase din cele 16 spărgătoare de gheață au exportat gaze lichefiate de la terminalul Yamal anul acesta. Datele analizate de Bloomberg arată că peste o treime din cele 160 de livrări efectuate în acest an de la Yamal au fost realizate de navele deținute de Seapeak.
"Fără aceste nave, Novatek și, implicit, Rusia nu ar putea exporta gaze lichefiate de la cel mai mare proiect rusesc. Aceste spărgătoare de gheață sunt concepute special pentru transportul gazelor rusești din zona arctică în Europa și Asia. Nu există altă piață pentru ele", explică Malte Humpert, fondatorul Arctic Institute.
Acorduri pe termen lung
Operațiunile de transport ale Seapeak se bazează pe acorduri pe termen lung de aproximativ un deceniu, deservind cumpărători europeni care preiau o parte semnificativă din gazele de la Yamal. Seapeak nu primește venituri direct din Rusia sau de la entități rusești și respectă sancțiunile impuse de Marea Britanie și Uniunea Europeană, a precizat o sursă din companie, sub anonimat.
Investitorii în fondul gestionat de Stonepeak includ California Public Employees' Retirement System (Calpers), Washington State Investment Board, Oregon Public Employees Retirement Fund, New York State Common Retirement Fund și Teachers' Retirement System of the State of Illinois.
Aceste informații evidențiază că statele și companiile occidentale nu și-au întrerupt complet legăturile financiare cu sectorul rusesc al gazelor. De exemplu, grupul francez TotalEnergies rămâne acționar la proiectul Yamal, iar companiile europene de asigurări continuă să ofere acoperire pentru acest sector, în pofida măsurilor UE menite să limiteze livrările rusești de gaze pe distanțe mari.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.