Elevii din acest mic oraș-stat asiatic au obținut cele mai bune rezultate la testele Programului internațional de monitorizare a realizărilor elevilor (PISA), organizate la fiecare trei ani de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. (OCDE). Aceste teste au scopul de a măsura abilitățile și cunoștințele elevilor de 15 ani la citire, matematică și științe.
De-a lungul timpului, Singapore a obținut rezultate excelente, în special în matematică. Ce este "metoda Singapore" și de ce este atât de eficientă?
La proba de matematică, unul dintre cele trei domenii principale de analiză ale PISA 2022, elevii de 15 ani din Singapore au obținut 575 puncte, mai mult decât media de 472 de puncte din cele 81 de țări reprezentate.
Autoritățile din Singapore consideră că predarea matematicii joacă un rol crucial în a-i învăța pe oameni să gândească logic și analitic. Se începe de la vârstă fragedă cu exerciții de raționament, comunicare și modelare.
Dezvoltată inițial în anii 1980 de Ministerul Educației pentru școlile publice din Singapore, această metodă reprezintă o schimbare de abordare față de predarea tradițională, înlocuind memorarea cu înțelegerea mai profundă a ceea ce este studiat.
Cum funcționează ”metoda Singapore”?
Două idei fundamentale stau la baza ei: abordarea CPA (Concret, Pictorial, Abstract) și noțiunea de maestru. De precizat că respectiva abordare a fost dezvoltată de psihologul american Jerome Bruner în anii 1960 și pornește de la ideea că micuții, dar și adulții, pot găsi matematica dificilă pentru că este abstractă.
De altfel, acesta este motivul pentru care abordarea CPA introduce concepte abstracte într-un mod tangibil și apoi progresează spre subiecte mai complexe. "La orele de matematică, în Singapore copiii fac mereu ceva concret", a explicat pentru BBC Dr. Ariel Lindorff, profesor asociat de educație la Universitatea din Oxford.
"Ei pot avea cuburi pentru adunare şi le pot asambla; pot face ceva imaginar; pot avea imagini de flori pe care le asamblează, sau de oameni sau broaşte, sau ceva care este mai uşor de înţeles şi de manipulat decât simple numere", explică ea.
Prin urmare, abordarea CPA permite înțelegerea matematicii prin aceste reprezentări. Odată ce copiii au demonstrat că au o înțelegere solidă a etapelor concrete și imaginare ale problemei matematice, trec la o etapă de învățare abstractă. "Metoda nu se bazează pe memorare", subliniază doamna Lindorff.
Conceptul de „maestru”
Un alt pilon al "metodei Singapore" este noțiunea de "maestru", adică ideea că toți elevii din clasă progresează împreună, asigurându-se că nimeni nu este lăsat singur. De exemplu, când copiii învață o lecție anume, precum adăugarea, unii îl pot înțelege mai repede decât alții. Nu se trece la alt subiect până când toți elevii ajung la același nivel de stăpânire a respectivei operațiuni. Cum? Încredințându-le celor care s-au împotmolit, la un moment dat, activități suplimentare legate pentru a-și aprofunda înțelegerea.
"Ideea este că, dacă unii copii au o înțelegere foarte bună a adăugării, profesorul nu îi va va opri, ci le va oferi ceva care extinde conceptul de adaugare un pic mai departe”. Aceste activități pot consta în lucrul cu numere mai mari sau în forme diferite. În acest fel, copiii care au o înțelegere mai bună vor rezolva aceleași tipuri de probleme ca restul clasei, dar o vor face într-un mod diferit.
În cadrul matematicii din Singapore, este esențial ca elevii să perceapă subiectul ca fiind important și accesibil. "Ideea este că toată lumea este capabilă să facă matematică și toată lumea ar trebui să poată stăpâni acest concept într-o anumită măsură", explică doamna Lindorff.
Metoda funcționează și în alte țări
Metoda este deja utilizată în alte țări, inclusiv Statele Unite, Canada, Israel și Marea Britanie, printre altele. Cu toate acestea, Ariel Lindorff consideră că succesul modelului din Singapore este strâns legat de cultura educațională, contextul și istoria orașului-stat.
"Nu cred că putem pur şi simplu să luăm metoda şi să o aplicăm altor ţări", a estimat ea. Singapore are o istorie interesantă și unică, și este un loc foarte mic. Reflecția asupra schimbărilor educaționale din Singapore este diferită de cea a schimbărilor din Marea Britanie sau Statele Unite.”
Învățătorii din Singapore au perspective de carieră mai promițătoare decât cei din alte țări și beneficiază de un sprijin mai bun decât colegii lor din alte regiuni ale lumii. Atitudinea copiilor din Singapore față de predarea matematicii este, de asemenea, un factor determinant al succesului metodei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.