Costurile uriașe presupuse de un spectacol de operă fac prohibitive biletele și pentru cei din clasa de mijloc a țărilor dezvoltate. Cele mai scumpe bilete din lume la operă sunt considerate cele de la Festivalul de la Salzburg, locul de naștere al lui Mozart, unde un loc poate ajunge și la 510 euro. Pentru turiștii care ajung la Milano, ca să vadă un spectacol la teatrul La Scala trebuie să pună deoparte până la 300 de euro. Se poate și mai rău, la Teatro Real din Madrid, un bilet poate trece de 350 de euro.
Bilet cumpărat la negru ca să nu vezi nimic
Festivalul de la Bayreuth este dedicat în întregime muzicii lui Wagner, iar prețurile anunțate de organizatori pentru ediția din 2019 pot ajunge și la 416 euro. Se găsesc și bilete la 13 euro, însă amatorii să nu se lase înșelați. Chiar organizatorii au anunțat că sunt locuri fără vedere la scenă, practic pentru cei care se pot mulțumi doar să asculte. Oricum, s-ar putea să fie deja prea târziu să mai obțineți un bilet deoarece o parte din bilete se vând și cu câțiva ani înainte. Există și o piață neagră înfloritoare, biletele la Bayreuth putând fi cumpărate și la un preț de trei ori mari mare decât cel oficial.
Citește și: Premieră în România - Biletele pentru concertul Metallica de anul viitor, epuizate în timp record
Mai sunt bilete însă pentru românii care ajung în această perioadă la New York și vor să meargă la Metropolitan, unde biletele variază între 50 de dolari, cel mai ieftin, și 345 de dolari, cel mai scump. Prețul variază, ca la mai toate teatrele de operă, în funcție de distanța față de scenă și de gradul de vizibilitate, deoarece din anumite poziții, există ”unghiuri moarte” în care nu mai vezi nimic. La Covent Garden din Londra, în această perioadă se joacă ”La Traviata” lui Verdi la care biletele variază între 180 și 225 de lire sterline. Mult mai scump decât biletul la o altă operă a lui Verdi, ”Falstaff”, la Viena, unde intrarea costă între 100 și 215 euro. Însă adevăratul chilipir este la Teatrul Balșoi din Moscova unde trebuie să scoți din buzunar doar maxim 15 euro. Prin comparație, un bilet la Opera din București este aproape gratis, între 12 și 120 de lei, însă opera bucureșteană este departe de calitatea spectacolelor din Viena, Londra sau Paris.
Teatrele de operă, neprofitabile
În pofida prețurilor biletelor, teatrele de operă sunt neprofitabile peste tot în lume, depinzând de subvențiile de stat sau de donațiile din partea iubitorilor muzicii. Potrivit unui studiu publicat în 2018, cele mai mare încasări le-au avut teatrele de operă din Germania, cu peste 800 de milioane de euro, însă trei sferturi sunt din subvenții. Pe locul 2 sunt Statele Unite, cu 670 de milioane de euro, dar acolo mai bine de jumătate din bani provin din donațiile făcute de melomanii bogați.
Costurile mari ale unui spectacol de operă sunt cauzate de numărul mare oameni implicați: o orchestră de circa 50 de instrumentiști, dar care poate depăși și o sută în unele cazuri, corul alcătuit din alte câteva zeci, soliștii care primesc onorarii consistente, aparatul tehnic implicat în aspectele non-muzicale ale unui spectacol precum și personalul administrativ .
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.