Și nu este vorba de țări aflate la celălalt capăt al lumii. Nu, numeroase țări europene au luat deja măsuri în ceea ce privește criza prețurilor la carburanți. Cum exemplele concrete sunt cele mai convingătoare, iată câteva din ele.
- Slovenia a hotârât să fixeze prețul la benzină la 1,5 euro/litru, în timp ce prețul de motorină a fost stabilit la 1,54 de euro/litru;
- Franța a decis, de asemenea, să ramburseze câteva 0,15 euro pentru fiecare litru de carburant cumpărat de cetățenii țării de la pompă. O măsură care va intra în vigoare începând cu data de 1 aprilie;
- Irlanda a decis, la rândul ei, să reducă accizele la carburanți până în luna septembrie;
- Portugalia a mers pe același scenariu, adică de reducere a taxei speciale pentru carburanți;
- Ungaria a plafonat deja prețurile atât la motorină, cât și la benzină la 1,3 euro/litru, ceea ce a provocat însă o penurie la unele benzinării. Prin urmare, o serie de stații au decis să limiteze consumul până la 100 de litri pe lună;
- Polonia a decis să reducă acciza la carburanți încă de la finalul anului trecut. În plus, autoritățile de la Varșovia au scăzut și TVA-ul la carburanți de la 23% la 8%. Se poate spune, prin urmare, că autoritățile poloneze au preîntâmpinat o astfel de criză, au anticipat o crștere a prețurilor și au luat măsuri cu mult timp înainte ca această criză să se instaleze. Și sunt măsuri care rămân în vigoare până în iulie.
Citește și Florin Cîțu a propus reducerea CAS cu 5% pentru creşterea salariilor românilor
Singura concluzie pe care o putem trage este că dacă la alții se poate, la noi se așteaptă să se poată, deși nu se știe dacă se va putea face ceva. Discuții sunt multe, propuneri și mai multe venite din partea tuturor, practic, participanților la viața politică.
A fost chiar și o dezbatere în coaliție privind o eventuală reducere la jumătate a accizei la carburanți. Dar la numai o zi după ce s-a anunțat posibilitatea introducerii unei astfel de măsuri, au aflat că, de fapt, Comisia Europeană nu permite așa ceva.
Oricum în România totul se întâmpla altfel decât ar trebui. Să nu uităm că după criza benzinei de acum o săptămână, ni s-a dat de înțeles că, pe măsură ce prețul petrolului va scădea, se vor ieftini și carburanții. Da, într-adevăr, ”aurul negru” a coborât sub 100 de dolari/baril, față de 132 de dolari/baril cât s-a înregistrat în urmă cu aproape 10 zile. La noi, benzina și motorina nu numai că nu s-au ieftinit, dar chiar s-au mai scumpit un pic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.