Lumea de mâine va fi săracă în carbon, dar foarte bogată în metale? Fostul șef al PSA, Philippe Varin, trage un semnal de alarmă. Autor al unui recent raport privind actuala criză a materiilor prime, fostul șef de top al industriei auto s-a arătat îngrijorat de dependența europeană față de importul de metale din străinătate.
Am decis în Europa cu Fit for 55 să avem -55% din CO2 până în 2030", reamintește Philippe Varin. Ceea ce înseamnă că trebuie să trecem la mașina electrică, iar vehicul electric înseamnă baterii, iar din punct de vedere al materialelor, bateriile sunt făcute din metale: nichel, cobalt, litiu. Și, de asemenea, pentru motoare, unde este nevoie de 3 până la 5 kg de magnet". Prin urmare, tranziția energetică va duce la o explozie a cererii globale de metale în anii următori.
În ceea ce privește materiile prime în general, noi extragem, direct sau indirect, aproximativ 20 de tone pe an și pe persoană", spune Philippe Varin. În următorii 30 de ani, vom extrage tot mai mult. Volumele de litiu extrase vor crește de patru ori în următorii 10 ani, cele de nichel de trei ori, cele de cupru de două ori, la care se adaugă pământurile rare folosite în magneți, a căror cerere va crește cu 200-300% în următorul deceniu, a spus omul de afaceri francez.
110 miliarde de euro urmează să fie investite
Fostul șef al PSA amintește că producătorii de pe Bătrânul Continent intenționează să producă 10 milioane de mașini electrice până în 2030. Prin urmare, acestea vor trebui să furnizeze 1 milion de tone de metale critice pentru a alimenta cele 38 de gigafabrici (fabrici de baterii) care vor fi construite în următorii ani.
Un milion de tone de metale pe care nu le avem astăzi", spune el. Trebuie să investim 110 miliarde de euro.
Tensiunile geopolitice actuale vor accelera tranziția energetică, asigură Philippe Varin, care prezintă soluții pentru asigurarea aprovizionării.
"Europa va avea doar 30% din necesarul său de metale pe termen lung, așa că 70% trebuie să fie importate. Este esențial să avem un fond de investiții pentru a putea investi în minele mari din Africa sau America Latină", consideră el. Apoi, între mină și gigafabrică există un întreg lanț de valoare adăugată, care trebuie să fie localizat în Franța, am propus Dunkerque, unde există gigafabrici [...] și trebuie să se lucreze la standarde și taxonomie la nivel european, astfel încât investițiile în mine să fie considerate responsabile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.